Häng med 2.0 - ruotsinkielinen mobiilipeli monipuoliseen opiskeluun yläkoulussa (Häng med 2.0)


Päärahoittaja

Rahoittajan antama koodi/diaarinumero168072


Päärahoittajan myöntämä tuki (€)

  • 100 000,00


Rahoitusohjelma


Hankkeen aikataulu

Hankkeen aloituspäivämäärä01.04.2021

Hankkeen päättymispäivämäärä31.05.2022


Tiivistelmä

Hankkeessa laaditaan peruskouluikäisille suunnattu ruotsinkielinen mobiilipeli, joka kehittää kielitietoisuutta ja innostaa ruotsin kielen opiskeluun sekä oman oppimisen pohdintaan. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) on kirjattu seitsemän laaja-alaisen osaamisen aluetta, joista hankkeemme kannalta keskeisimpiä ovat: ajattelu- ja oppimaan oppiminen (L1), monilukutaito (L4) sekä tieto- ja viestintäteknologia (L5). Pelillisyys mainitaan oppimista tukevana työtapana. Vieraita kieliä hyödyntävät pelit mahdollistavat oppilaille mielekkäitä autenttisia kielenkäyttö- ja oppimistilanteita sekä tutustumisen erilaisiin kulttuureihin ja kielialueisiin. Peli on Ahvenanmaalle sijoittuva juonellinen tarinapeli, jossa oppilaat testaamaan omaa kielitaitoaan ja kertaamaan jo opittua. Pelaaja pääsee ratkomaan kadonneen Jaana-tädin katoamismysteeriä iloisessa ja interaktiivisessa salapoliisitarinassa. Peli on hauska tapa oppia ja kerrata ruotsin kielitaitoja, sillä siinä pelillisyys kohtaa kielenoppimisen pedagogiikan ikätasolle sopivalla tavalla.


Vastuullinen johtaja


Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)


Päävastuullinen yksikkö


Seurantakohteet

ProfiloitumisalueMonitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe


Viimeisin päivitys 2022-03-08 klo 10:10