Häng med 2.0 - ruotsinkielinen mobiilipeli monipuoliseen opiskeluun yläkoulussa (Häng med 2.0)
Päärahoittaja
Rahoittajan antama koodi/diaarinumero: 168072
Päärahoittajan myöntämä tuki (€)
- 100 000,00
Rahoitusohjelma
Hankkeen aikataulu
Hankkeen aloituspäivämäärä: 01.04.2021
Hankkeen päättymispäivämäärä: 31.05.2022
Tiivistelmä
Hankkeessa laaditaan peruskouluikäisille suunnattu ruotsinkielinen mobiilipeli, joka kehittää kielitietoisuutta ja innostaa ruotsin kielen opiskeluun sekä oman oppimisen pohdintaan. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) on kirjattu seitsemän laaja-alaisen osaamisen aluetta, joista hankkeemme kannalta keskeisimpiä ovat: ajattelu- ja oppimaan oppiminen (L1), monilukutaito (L4) sekä tieto- ja viestintäteknologia (L5). Pelillisyys mainitaan oppimista tukevana työtapana. Vieraita kieliä hyödyntävät pelit mahdollistavat oppilaille mielekkäitä autenttisia kielenkäyttö- ja oppimistilanteita sekä tutustumisen erilaisiin kulttuureihin ja kielialueisiin. Peli on Ahvenanmaalle sijoittuva juonellinen tarinapeli, jossa oppilaat testaamaan omaa kielitaitoaan ja kertaamaan jo opittua. Pelaaja pääsee ratkomaan kadonneen Jaana-tädin katoamismysteeriä iloisessa ja interaktiivisessa salapoliisitarinassa. Peli on hauska tapa oppia ja kerrata ruotsin kielitaitoja, sillä siinä pelillisyys kohtaa kielenoppimisen pedagogiikan ikätasolle sopivalla tavalla.
Vastuullinen johtaja
Muut hankkeeseen liittyvät henkilöt (JYU)
Päävastuullinen yksikkö
Seurantakohteet
Profiloitumisalue: Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe