Ämnesövergripande pedagogik i det nya gymnasiets verksamhetskultur
Main funder
Funder's project number: OKM/98/592/2018
Funds granted by main funder (€)
- 277 500,00
Funding program
Project timetable
Project start date: 01/09/2018
Project end date: 31/01/2022
Summary
Ämneslärare i gymnasiet behöver ny kunskap och nya insikter för att bättre kunna utveckla ämnesövergripande
undervisning enligt gällande läroplan, och i enlighet med de krav som det förnyade gymnasiet kommer att innebära. Syftet är att använda understödet för att utveckla ämneslärarutbildningarnas ämnesövergripande kompetens: avlöning av
personresurser som utvecklar didaktiska modeller på basen av forskning, kontakter till gymnasier och andra
lärarutbildningar.
undervisning enligt gällande läroplan, och i enlighet med de krav som det förnyade gymnasiet kommer att innebära. Syftet är att använda understödet för att utveckla ämneslärarutbildningarnas ämnesövergripande kompetens: avlöning av
personresurser som utvecklar didaktiska modeller på basen av forskning, kontakter till gymnasier och andra
lärarutbildningar.
Principal Investigator
Primary responsible unit
Related publications and other outputs
- Demokratiakasvatusta luokanopettajakoulutuksessa : Derby-kotiryhmä (2022) Hiljanen, Mikko; et al.; D2; OA; 978-952-12-4137-6
- Demokratiakokeiluja (2022) Rautiainen, Matti: Hiljanen, Mikko; D2; OA; 978-952-12-4137-6
- Somecracy : sosiaalinen media demokratiakasvatuksen välineenä (2022) Arela, Anna-Maija; et al.; D2; OA; 978-952-12-4137-6
- Johdanto (2021) Rautiainen, Matti; et al.; D2; OA; 978-951-39-8902-6
- Opehuoneita ja ilmiöpohjainen opetussuunnitelma : oppiainerajat ylittävä opetus Jyväskylän yliopiston Opettajankoulutuslaitoksella (2021) Hiljanen, Mikko; D2; OA; 978-951-39-8902-6
- Oppiainerajat ylittävä aineenopettajakoulutus (2021) Gullberg, Tom; et al.; D6; OA; 978-951-39-8902-6