D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Assessment of undergraduate students’ generic skills in Finland : Findings of the Kappas! project (2021)


Ursin, J., Hyytinen, H., Silvennoinen, K., Palonen, M., Kleemola, K., Toom, A., & Nissinen, K. (2021). Assessment of undergraduate students’ generic skills in Finland : Findings of the Kappas! project. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja, 2021:31. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-901-1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ursin, Jani; Hyytinen, Heidi; Silvennoinen, Kaisa; Palonen, Maarit; Kleemola, Katri; Toom, Auli; Nissinen, Kari

eISBN: 978-952-263-901-1

Lehti tai sarja: Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja

ISSN: 1799-0343

eISSN: 1799-0351

Julkaisuvuosi: 2021

Sarjan numero: 2021:31

Kirjan kokonaissivumäärä: 166

Kustantaja: Opetus- ja kulttuuriministeriö

Kustannuspaikka: Helsinki

Julkaisumaa: Suomi

Julkaisun kieli: englanti

Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-901-1

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Lisätietoja: Julkaisun muut kieliversiot: "Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi : Kappas!-hankkeen tuloksia"; https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162666. - "Utvärdering av högskolestuderandes generiska färdigheter : resultat från Kappas! -studien" (tivistelmä); https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162893.


Tiivistelmä

The study investigated the level of Bachelor-level students’ generic skills, what factors are connected with the level of generic skills, and to what extent these skills develop during higher education studies. The assessed generic skills included analytic reasoning and evaluation, problem solving, writing effectiveness, and writing mechanics. The participants (n = 2402) were students at initial and final stages of their Bachelor degree programmes from seven universities of applied sciences (UASs) and eleven universities. According to the results, for nearly 60 percent of the higher education students, the generic skills were on a basic or lower level while for the rest, about 40 percent, these were on a proficient or higher level. The variation in students’ generic skills was explained mainly by factors pertaining to student’s educational and socioeconomic background. In addition, a cross-sectional analysis indicated that generic skills develop to some extent during the studies. Based on the research findings, attention should be paid to the learning of generic skills already at the lower educational levels and also in learning environments outside school. Moreover, the role of generic skills in student admissions should be investigated, and in efforts to develop generic skills in higher education, the different goals of UAS and university education should be considered and learning of generic skills supported in a goal-oriented fashion.


YSO-asiasanat: korkeakoulupedagogiikka; opiskelijat; korkeakoulut; ammattikorkeakoulut; yliopistot; argumentointi; ongelmanratkaisu; taidot; osaaminen; arviointi

Vapaat asiasanat: argumentation; assessment; generic skills; higher education teaching; know-how; polytechnics; problem solving; skills; students; universities; education


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Ei raportoida


Viimeisin päivitys 2022-08-12 klo 00:08