G5 Artikkeliväitöskirja
"Draw with words, write myself" : supporting teachers' professional development in creative writing communities (2021)
"Piirtää sanoilla, kirjoittaa itseäni" : opettajien ammatillisen kehittymisen tukeminen luovan kirjoittamisen yhteisöissä
Martin, A. (2021). "Draw with words, write myself" : supporting teachers' professional development in creative writing communities [Doctoral dissertation]. Jyväskylän yliopisto. JYU Dissertations, 426. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8824-1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Martin, Anne
eISBN: 978-951-39-8824-1
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2021
Sarjan numero: 426
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (106 sivua, 31 sivua useina numerointijaksoina)
Kustantaja: Jyväskylän yliopisto
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8824-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ammatillisen kehittymisen kokemuksia luovan kirjoittamisen keinoin, ja erityisesti luovissa kirjoittamisen yhteisöissä. Luovalla kirjoittamisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa sanataidetta tai kaunokirjallista tekstien tuottamista ja tuottamiseen liittyvää luovaa kirjoitusprosessia. Aihetta lähestyttiin sosio-konstruktivismista ammentavan narratiivisen tutkimuksen keinoin. Ammatillinen kehittyminen nähtiin tässä tutkimuksessa prosessina, johon linkittyy identiteettityö, ja johon vaikuttavat opettajan ammatilliset kokemukset, henkilökohtaisen elämän kokemukset sekä niiden nostattamat tunteet. Tutkimus koostui kolmesta artikkelista ja yhteenveto-osasta. Aineisto kerättiin kahteen erilaiseen kirjoittamisen yhteisöön osallistuneilta työssäkäyviltä peruskoulun ja toisen asteen opettajilta: 1) Opettajien luovan kirjoittamisen ryhmä (11 opettajaa), sekä avoimen yliopiston kirjoittamisen perusopinnot (viisi opettajaa). Aineisto koostuu sekä opettajien luovista kirjoitelmista että semi-strukturoiduista teemahaastatteluista. Laadullinen analyysi toteutettiin kaksivaiheisesti. Ensimmäinen vaihe noudatti reflektiivisen teemoitteluanalyysin vaiheita, ja sen pohjalta muodostettiin teemoja, jotka kuvastavat opettajien toiveita ja odotuksia sekä kokemuksia kokonaisvaltaisesta ammatillisesta kehittymisestä luovan kirjoittamisen yhteisöissä. Analyysin toinen vaihe oli narratiivinen prosessi, jonka pohjalta tutkija muodosti kussakin osatutkimuksessa kerronnallisen, kaunokirjallisen tekstin: ensimmäisessa artikkelissa runon (word image), toisessa proosatekstin (creative non-fiction) ja kolmannessa draamadialogin (ethnodramatic dialogue). Tutkimuksen tulokset heijastelevat opettajien kokemuksia luovasta kirjoittamisesta ammatillisen kehittymisen tukena sekä opettajien suhdetta kirjoittamiseen ja kirjoittamisen opettamiseen. Tulosten mukaan luovan kirjoittamisen yhteisöt tarjosivat opettajille ajan ja paikan palautumiselle, opettajana ja kirjoittajana kehittymiselle sekä narratiiviselle identiteettityölle. Tutkimuksen perusteella voi tehdä johtopäätöksiä siitä, että luova kirjoittaminen, ja erityisesti luovan kirjoittamisen yhteisöt kuten kirjoittamisryhmät ja kirjoittamisen opinnot, voivat tukea opettajan ammatillista kehittymistä vertaiskohtaamisten, reflektion ja kerronnallisten menetelmien avulla.
YSO-asiasanat: opettajat; ammatillinen kehitys; ammatti-identiteetti; luova kirjoittaminen; narratiivinen tutkimus; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: creative writing; narrative research; teachers' professional development
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Uutta luova asiantuntijuus - opettajien perus- ja täydennyskoulutusta siltaamassa
- Tarnanen, Mirja
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021