A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Financial literacy among Finnish adolescents in PISA 2018 : the role of financial learning and dispositional factors (2021)
Silinskas, G., Ahonen, A. K., & Wilska, T.-A. (2021). Financial literacy among Finnish adolescents in PISA 2018 : the role of financial learning and dispositional factors. Large-Scale Assessments in Education, 9, Article 24. https://doi.org/10.1186/s40536-021-00118-0
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Silinskas, Gintautas; Ahonen, Arto K.; Wilska, Terhi-Anna
Lehti tai sarja: Large-Scale Assessments in Education
eISSN: 2196-0739
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 18.11.2021
Volyymi: 9
Artikkelinumero: 24
Kustantaja: Springer
Julkaisumaa: Saksa
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1186/s40536-021-00118-0
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78737
Tiivistelmä
The aim or the present study was to examine the relative importance of financial education in school and families and dispositional factors (competitiveness, work mastery, meta-cognition) in predicting financial literacy among Finnish adolescents. The data on the 4328 Finnish 15-year-olds was drawn from the PISA 2018 assessment. Financial literacy was measured by tests, and financial education and dispositional factors were assessed by adolescent questionnaires. First, the results showed that financial education in school was positively associated with adolescents’ financial literacy skills, whereas parental involvement in financial matters did not relate or related negatively to financial literacy scores. Second, dispositional factors, such as competitiveness, work mastery, and meta-cognition (effective strategies to understand/remember information, to summarize information, and to evaluate source credibility) were the strongest positive predictors of the financial literacy scores. Overall, the present study emphasizes that certain social factors (schools and families) and especially dispositional characteristics (personality/motivation and critical thinking/learning strategies) may shape the development of the financial skills of adolescents.
YSO-asiasanat: nuoret; henkilökohtainen talous; talouskasvatus; PISA-tutkimus
Vapaat asiasanat: adolescents; PISA; financial literacy; financial learning; dispositional factors
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Digitaalisiksi kuluttajiksi oppimassa. Kuinka parantaa nuorten taloustaitoja teknologisoituvassa kulutusyhteiskunnassa?
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Kodin ja koulun oppimisympäristöt alakoulussa: Pitkäaikaiset yhteydet lasten oppimiseen ja sopeutumiseen (tutkimuskulut)
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
- Vanhempien ja opettajien antaman ohjauksen sekä tunteiden ja lapsen akateemisen suoriutumisen säätelyn pitkäaikaiset yhteydet
- Silinskas, Gintautas
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021
JUFO-taso: 1