D1 Artikkeli ammattilehdessä
Kielitietoisuutta luokkaan : kielitietoisuus hyödyttää ja syventää kielen oppimista (2021)
Ruohotie-Lyhty, M. (2021). Kielitietoisuutta luokkaan : kielitietoisuus hyödyttää ja syventää kielen oppimista. Tempus, 56(6), 12-13. https://issuu.com/sukol/docs/tempus621/s/14041007
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ruohotie-Lyhty, Maria
Lehti tai sarja: Tempus
ISSN: 0355-8053
Julkaisuvuosi: 2021
Volyymi: 56
Lehden numero: 6
Artikkelin sivunumerot: 12-13
Kustantaja: Suomen kieltenopettajien liitto ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://issuu.com/sukol/docs/tempus621/s/14041007
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82344
Tiivistelmä
Kielitietoisuus on termi, joka tulee kieltenopettajalle vastaan monessa yhteydessä. Vaikka se ei ole uusi asia vaan kieltenopetuksen arkipäivää, terminä se tarjoaa kuitenkin hyvän tarkastelukulman opetuksen käytänteisiin ja painopistealueisiin. Tässä jutussa nostan esiin joitakin mahdollisia avainkäsitteitä, jotka auttavat opettajaa tarkastelemaan omaa opetustaan kielitietoisuuden näkökulmasta. Tarjoan myös joitakin käytännön esimerkkejä kielitietoisista käytänteistä ja harjoitteista.
YSO-asiasanat: kieltenopetus; kielen oppiminen; opetusmenetelmät; kielitietoinen opetus ja kasvatus
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021