A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Child–educator disagreements in Finnish early childhood education and care : young children’s possibilities for influence (2022)
Salonen, E., Koitto, E., Notko, M., Lahtinen, M., & Sevón, E. (2022). Child–educator disagreements in Finnish early childhood education and care : young children’s possibilities for influence. Early years: an international research journal, Early online. https://doi.org/10.1080/09575146.2022.2051167
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Salonen, Eija; Koitto, Emma; Notko, Marianne; Lahtinen, Maria; Sevón, Eija
Lehti tai sarja: Early years: an international research journal
ISSN: 0957-5146
eISSN: 1472-4421
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 31.03.2022
Volyymi: Early online
Kustantaja: Informa UK Limited
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/09575146.2022.2051167
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80469
Tiivistelmä
This study explores young children’s possibilities for influence in situations of child–educator disagreement in Finnish early childhood education and care (ECEC). Data were gathered from observations conducted in four ECEC groups of under three year-olds. A total of 112 child–educator disagreements were analysed qualitatively using reflexive thematic analysis. Children’s influence was rather limited in most disagreements, as these involved the established institutional order as manifested in the rules and norms of daily activities and educators’ control over children’s bodies and material resources. However, disagreements over social rules and the ongoing social situation often allowed children to negotiate and contribute to the outcomes. By identifying the difficulties young children may face in resisting the institutional order, the study highlights the importance of developing practices that enable discussion of the settled rules of ECEC and thus regard young children’s right to have their views heard and considered in matters affecting them.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; lapset (ikäryhmät); leikki-ikäiset; aikuiset; varhaiskasvatuksen opettajat; päiväkodit; vuorovaikutus; mielipiteet; keskustelu; vaikutusvalta; osallistuminen; lapsen kehitys
Vapaat asiasanat: child–educator disagreements; children’s influence; children’s participation; institutional order; young children
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Konfliktit ja vallankäyttö lasten ja nuorten lähisuhteissa – tarkastelukohteena kerrotut tunteet ja toimijuus
- Sevon, Eija
- Suomen Kulttuurirahasto
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1