A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Linguistic, Contextual, and Experiential Equivalence Issues in the Adaptation of a Performance-Based Assessment of Generic Skills in Higher Education (2022)


Ursin, J., Hyytinen, H., Silvennoinen, K., & Toom, A. (2022). Linguistic, Contextual, and Experiential Equivalence Issues in the Adaptation of a Performance-Based Assessment of Generic Skills in Higher Education. Frontiers in Education, 7, Article 885825. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.885825


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatUrsin, Jani; Hyytinen, Heidi; Silvennoinen, Kaisa; Toom, Auli

Lehti tai sarjaFrontiers in Education

eISSN2504-284X

Julkaisuvuosi2022

Ilmestymispäivä11.05.2022

Volyymi7

Artikkelinumero885825

KustantajaFrontiers Media SA

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.3389/feduc.2022.885825

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81072


Tiivistelmä

This qualitative study investigated the various linguistic, contextual, and experiential equivalence issues embedded in a performance-based instrument aimed at assessing generic skills in higher education. A rigorous translation and adaptation process (American English to Finnish) was conducted on one instrument, namely Collegiate Learning Assessment (CLA+) International. The data were obtained from cognitive laboratories (n = 13), with think-alouds and follow-up interviews conducted among Finnish undergraduate students. Content logs were created, and the data were analyzed thematically. The findings revealed that linguistic and contextual equivalence issues were more prominent than experiential ones. The findings underline how important – and potentially problematic – it is for a test to measure the same construct in a different language and culture. To achieve adequate measurement equivalence, a detailed qualitative analysis of linguistic, contextual, and experiential equivalence should be conducted as part of test adaptation.


YSO-asiasanatkielellinen vuorovaikutuskontekstuaalisuuskokemuksetmonikulttuurisuusopiskelijatkorkea-asteen koulutussuoriutuminentaidotarviointimittarit (mittaus)testitekvivalenssivastaavuus

Vapaat asiasanatgeneeriset taidot


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 19:37