A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikausilehdessä
Miksi yläkoululainen on poissa koulusta? : integroiva kirjallisuuskatsaus koulupoissaolotyyppeihin liittyvistä yksilö- ja ympäristötekijöistä (2022)
Why does a lower secondary school pupil not attend school? : an integrative literature review of individual and contextual factors related to school attendance types
Pelkonen, J., Kiuru, N., & Virtanen, T. (2022). Miksi yläkoululainen on poissa koulusta? : integroiva kirjallisuuskatsaus koulupoissaolotyyppeihin liittyvistä yksilö- ja ympäristötekijöistä. Kasvatus, 53(3), 287-303. https://doi.org/10.33348/kvt.120236
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pelkonen, Jenni; Kiuru, Noona; Virtanen, Tuomo
Lehti tai sarja: Kasvatus
ISSN: 0022-927X
eISSN: 2737-0658
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 20.06.2022
Volyymi: 53
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 287-303
Kustantaja: Koulutuksen tutkimuslaitos
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.33348/kvt.120236
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/kasvatus/article/view/120236
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83922
Lisätietoja: Artikkeli avautuu journal.fi-palvelussa 12 kk ilmestymisen jälkeen.
Tiivistelmä
Tämän integroivan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kartoittaa koulupoissaolotyyppeihin (koulukieltäytyminen, pinnaaminen, ensisijaisesti huoltajalähtöinen poissaolo, ensisijaisesti koululähtöinen poissaolo) liittyviä yksilö- ja ympäristötekijöitä (vanhemmuus ja perhe, vertaiset, koulu, yhteisö ja yhteiskunta). Tutkimuksen kohderyhmänä on yläkouluikäiset nuoret. Tutkimusaineisto haettiin ERIC, PsycInfo ja Web of Science -tietokannoista, ja lopulliseen katsaukseen valittiin 53 artikkelia. Integroiva kirjallisuuskatsaus osoitti, että pinnaamista tutkittiin eniten (68 % tutkimuksista), ensisijaisesti koululähtöistä poissaoloa toiseksi eniten (16 %), koulukieltäytymistä kolmanneksi eniten (14 %) ja ensisijaisesti huoltajalähtöistä poissaoloa vähiten (2 %). Koulupoissaolotyyppeihin liitettiin useita yksilö- ja ympäristötekijöitä. Yksilötekijöistä mielenterveysongelmat ja ympäristötekijöistä vanhempien vähäinen tuki, kiusatuksi joutuminen ja kouluilmapiiriongelmat yhdistettiin niin koulukieltäytymiseen, pinnaamiseen kuin ensisijaisesti koululähtöiseen poissaoloon.
YSO-asiasanat: yläkoululaiset; koulunkäynti; poissaolot; kieltäytyminen; pinnaus; syyt; kotiympäristö; kouluympäristö; vanhemmat; ystävät; vertaissuhteet; koulukiusaaminen; mielenterveysongelmat
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 2