A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
How are learning experiences and task properties associated with adolescents’ emotions and psychophysiological states? (2022)
Kiuru, N., Malmberg, L.-E., Eklund, K., Penttonen, M., Ahonen, T., & Hirvonen, R. (2022). How are learning experiences and task properties associated with adolescents’ emotions and psychophysiological states?. Contemporary Educational Psychology, 71, Article 102095. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2022.102095
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kiuru, Noona; Malmberg, Lars-Erik; Eklund, Kenneth; Penttonen, Markku; Ahonen, Timo; Hirvonen, Riikka
Lehti tai sarja: Contemporary Educational Psychology
ISSN: 0361-476X
eISSN: 1090-2384
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 11.08.2022
Volyymi: 71
Artikkelinumero: 102095
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2022.102095
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82663
Tiivistelmä
We examined whether learning experiences (value of success, mastery experience) and task properties (challenge) are related to early adolescents’ (n = 190, median age = 12) emotional responses and psychophysiological states (autonomic nervous system, ANS) in achievement situations in an ambulatory laboratory. They completed four achievement tasks (two math and two reading) at different challenge levels in randomized order, and reported their learning and task perceptions for each task. The proportion of errors indicated the objective demandingness of each task. As indices of sympathetic nervous system activity, we recorded skin conductance response (SCR) and heart rate (HR), and, as parasympathetic nervous system activity, their heart rate variability (HRV). Following control-value and flow theories, we proposed hypotheses for main and interaction effects and specified multilevel models (tasks nested in persons). Novel findings emerged. Aside from the anticipated main effects, Challenge × Mastery interaction also was related to adolescents’ emotions and SCR at the within-person (task) level. Furthermore, Value × Mastery Experience interaction was related to SCR and HRV at the task level, whereas Value × Errors interaction contributed to experienced anger and anxiety at the between-person (individual) level. The findings provide novel understanding of situational interplay between the value of success, challenge, and mastery experience in adolescents’ experienced emotions and psychophysiological states.
YSO-asiasanat: varhaisnuoret; oppiminen; oppimiskokemukset; tunteet; motivaatio; oppimispsykologia; psykofysiologia
Vapaat asiasanat: Adolescence; Experienced emotions; Psychophysiological states; Value of success; level of challenge; mastery experience
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Oppimisvaikeuksien, temperamentin ja sosiaalisten suhteiden rooli varhaisnuorten akateemisessa sopeutumisessa: Monitasoinen ja kokeellinen tutkimus
- Ahonen, Timo
- Suomen Akatemia
- Alakoulusta yläkouluun siirtyvien oppilaiden suoritusstrategiat - Yhteydet motivaatioon, temperamenttiin, toiminnanohjaukseen ja akateemiseen kimmoisuuteen
- Hirvonen, Riikka
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
Alustava JUFO-taso: 3