A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Barriers to Data-Driven Decision-Making Among Online Retailers (2022)
Kemppainen, T., Frank, L., Makkonen, M., & Kallio, A. (2022). Barriers to Data-Driven Decision-Making Among Online Retailers . In A. Pucihar, M. Kljajić Borštnar, R. Bons, A. Sheombar, G. Ongena, & D. Vidmar (Eds.), 35th Bled eConference : Digital Restructuring and Human (Re)action (pp. 327-342). University of Maribor. https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2022.20
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kemppainen, Tiina; Frank, Lauri; Makkonen, Markus; Kallio, Antti
Emojulkaisu: 35th Bled eConference : Digital Restructuring and Human (Re)action
Emojulkaisun toimittajat: Pucihar, Andreja; Kljajić Borštnar, Mirjana; Bons, Roger; Sheombar, Anand; Ongena, Guido; Vidmar, Doroteja
Konferenssi:
- Bled eConference
Konferenssin paikka ja aika: Bled, Slovenia, 26.-29.6.2022
eISBN: 978-961-286-616-7
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 327-342
Kirjan kokonaissivumäärä: 824
Kustantaja: University of Maribor
Julkaisumaa: Slovenia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2022.20
Pysyvä verkko-osoite: https://press.um.si/index.php/ump/catalog/view/691/927/2331-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83355
Tiivistelmä
This study investigates the barriers to data-driven decision-making among online retailers. The study seeks to deepen the previous knowledge by considering data-driven decision-making as a process and identifying the critical obstacles within its different (6) stages. Qualitative interview data (N=10) collected from Finnish e-commerce professionals are analyzed. The findings show that barriers to data-driven decision-making occur at all stages during the decision-making process. The barriers are mostly related to the employees’ and the management’s expertise in collecting, organizing, analyzing, summarizing, synthesizing, and prioritizing data. In addition, attitudinal, technical, and strategy-related barriers can hinder data-driven decision-making. The findings suggest that all the stages included in the data-driven decision-making process and the obstacles that prevent data-driven decision-making during the different stages should be carefully investigated and considered by online retailers.
YSO-asiasanat: päätöksenteko; tiedolla johtaminen; verkkokauppa; vähittäiskauppiaat; yritykset; esteet; asiantuntijuus; asiakkaat; kuluttajakäyttäytyminen
Vapaat asiasanat: data analytics; data-driven decision-making; online retailers; e-commerce
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1