D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa
Alle kolmevuotiaiden lasten kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukeminen (2022)
Salminen, J., & Salonen, E. (2022). Alle kolmevuotiaiden lasten kehityksen, oppimisen ja hyvinvoinnin tukeminen. In N. Heiskanen, & M. Syrjämäki (Eds.), Pienet tuetut askeleet : varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt (pp. 217-234). PS-kustannus.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Salminen, Jenni; Salonen, Emilia
Emojulkaisu: Pienet tuetut askeleet : varhaiskasvatuksen uudistuva tuki ja kehittyvät käytännöt
Emojulkaisun toimittajat: Heiskanen, Noora; Syrjämäki, Marja
ISBN: 978-952-370-314-8
eISBN: 978-952-370-326-1
Julkaisuvuosi: 2022
Artikkelin sivunumerot: 217-234
Kirjan kokonaissivumäärä: 307
Kustantaja: PS-kustannus
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa käsitellään alle kolmevuotiaiden lasten kehitystä, oppimista ja hyvinvointia. Erityisesti artikkelimme pureutuu siihen, millaisista tekijöistä pienen lapsen hyvä varhaiskasvatuspäivä koostuu ja miten yksilöllisiä polkuja pitkin etenevää kehitystä voidaan tukea monipuolisesti varhaiskasvatuksen henkilöstön ja lasten välisen vuorovaikutuksen, pedagogisen suunnittelun, lasten uteliaisuuden ja oppimispotentiaalin tunnistamisen sekä tiimityöhön perustuvien arjen rutiinien ja työnjaon avulla.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; leikki-ikäiset; lapsen kehitys; oppiminen; hyvinvointi; varhainen tuki; pedagoginen suunnittelu
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022