A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Young Consumers’ Boycotting Profiles in the UK and Finland : A Comparative Analysis (2023)
Tuominen, J., Rantala, E., Tolvanen, A., Luoma-aho, V., & Wilska, T.-A. (2023). Young Consumers’ Boycotting Profiles in the UK and Finland : A Comparative Analysis. Journal of International Consumer Marketing, 35(5), 464-485. https://doi.org/10.1080/08961530.2022.2140465
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Tuominen, Jesse; Rantala, Eero; Tolvanen, Asko; Luoma-aho, Vilma; Wilska, Terhi-Anna
Lehti tai sarja: Journal of International Consumer Marketing
ISSN: 0896-1530
eISSN: 1528-7068
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 03.11.2022
Volyymi: 35
Lehden numero: 5
Artikkelin sivunumerot: 464-485
Kustantaja: Routledge
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/08961530.2022.2140465
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85258
Tiivistelmä
This study uses latent profile analysis to identify boycotting subgroups within Finland and the UK and to explore their potential differences across countries. These subgroups are based on how young British and Finnish consumers assess that reference groups and their personal experiences have influenced their boycotting decisions. This study is based on comparative data obtained from the UK (n = 1,236) and Finland (n = 1,219). We identified four boycotting profiles: unlikely to be influenced, influenced by personal things, likely to be influenced, and moderately likely to be influenced. Our findings are especially relevant to consumer researchers, brands, and companies.
YSO-asiasanat: kuluttajat; kuluttajakäyttäytyminen; kulutustottumukset; boikotti; nuoret; asenteet; viiteryhmät; vertaileva tutkimus
Vapaat asiasanat: Boycotting; consumer behavior; comparative analysis; reference group influence; latent profile analysis
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- #Agentit -Nuorten toimijuus sosiaalisessa mediassa
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
- Digitaalisiksi kuluttajiksi oppimassa. Kuinka parantaa nuorten taloustaitoja teknologisoituvassa kulutusyhteiskunnassa?
- Wilska, Terhi-Anna
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1