A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Young Consumers’ Boycotting Profiles in the UK and Finland : A Comparative Analysis (2023)


Tuominen, J., Rantala, E., Tolvanen, A., Luoma-aho, V., & Wilska, T.-A. (2023). Young Consumers’ Boycotting Profiles in the UK and Finland : A Comparative Analysis. Journal of International Consumer Marketing, 35(5), 464-485. https://doi.org/10.1080/08961530.2022.2140465

Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatTuominen, Jesse; Rantala, Eero; Tolvanen, Asko; Luoma-aho, Vilma; Wilska, Terhi-Anna

Lehti tai sarjaJournal of International Consumer Marketing

ISSN0896-1530

eISSN1528-7068

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä03.11.2022

Volyymi35

Lehden numero5

Artikkelin sivunumerot464-485

KustantajaRoutledge

JulkaisumaaYhdysvallat (USA)

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1080/08961530.2022.2140465

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85258


Tiivistelmä

This study uses latent profile analysis to identify boycotting subgroups within Finland and the UK and to explore their potential differences across countries. These subgroups are based on how young British and Finnish consumers assess that reference groups and their personal experiences have influenced their boycotting decisions. This study is based on comparative data obtained from the UK (n = 1,236) and Finland (n = 1,219). We identified four boycotting profiles: unlikely to be influenced, influenced by personal things, likely to be influenced, and moderately likely to be influenced. Our findings are especially relevant to consumer researchers, brands, and companies.


YSO-asiasanatkuluttajatkuluttajakäyttäytyminenkulutustottumuksetboikottinuoretasenteetviiteryhmätvertaileva tutkimus

Vapaat asiasanatBoycotting; consumer behavior; comparative analysis; reference group influence; latent profile analysis


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2022

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 15:46