A3 Book section, Chapters in research books
Organisaation oppimisen lähtökohtia, raameja ja haasteita : tapaustutkimus sairaalaorganisaatiosta (2022)


Jaakkola, M., Lemmetty, S., Collin, K., Ruoranen, M., & Antikainen, T. (2022). Organisaation oppimisen lähtökohtia, raameja ja haasteita : tapaustutkimus sairaalaorganisaatiosta. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (pp. 240-272). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsJaakkola, Marianne; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija; Ruoranen, Minna; Antikainen, Teuvo

Parent publicationJatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä

Parent publication editorsLemmetty, Soila; Collin, Kaija

ISBN978-951-39-9442-6

eISBN978-951-39-9443-3

Journal or seriesSophi

ISSN1238-8025

Publication year2022

Number in series150

Pages range240-272

Number of pages in the book418

PublisherJyväskylän yliopisto

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84189


Abstract

Oppiminen on luonnollinen osa nykyajan työelämää ja työn tekemistä erilaissa organisaatioissa. Sillä on myös iso merkitys organisaatioiden kestävää kilpailukykyä luovana elementtinä. Terveydenhuollon alalla organisaation oppiminen on erityisen tärkeää intensiivisten ja monimutkaisten muutosten vuoksi. Tässä luvussa tuodaan esille sairaalan henkilöstön kuvauksia organisaation oppimisprosesseista, jäsennellään niitä organisaation oppimiseen liittyvän aikaisemman teorian näkökulmasta sekä tarkastellaan kuvauksissa esiintyviä organisaation oppimista raamittavia ja haastavia tekijöitä. Esittelemme tapaustutkimuksen, jonka aineisto kerättiin sairaalan operatiivisten toimintayksiköiden henkilöstöltä teemahaastatteluaineistona (N=26) ja analysoitiin kvalitatiivisella, teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Tavoitteenamme oli selvittää, millaisia organisaation oppimisprosessien lähtökohtia ja vaiheita sairaalan henkilöstö kuvaa, ja millaisia organisaation oppimista raamittavia tai haastavia tekijöitä sairaalan henkilöstön kuvauksissa esiintyy. Työntekijälähtöisten, mutta organisaation eri tasot läpäisevien oppimisprosessien lähtökohtana kuvattiin jokin arjessa esiintyvä ongelma, tilanne tai se saattoi pohjautua toimijan omaan intressiin. Organisaatiolähtöisiksi oppimisprosesseiksi kuvattiin vuorostaan organisaation odottaman taitotason saavuttaminen, jatkuvan kehittämisen tavoittelu ja organisaation spesifi kehittymistarve. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin molempia oppimisprosesseja raamittavia ja haastavia tekijöitä, joihin yksittäinen työntekijä tai edes organisaatio ei välttämättä pysty vaikuttamaan. Tutkimus on toteutettu Työsuojelurahaston rahoituksella (200324).


Keywordslearning organisationworking lifeon-the-job learninglearning environmenthospitalscase study

Free keywordsjatkuva oppiminen


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2022

JUFO rating1


Last updated on 2024-12-10 at 14:45