A3 Book section, Chapters in research books
Organisaation oppimisen lähtökohtia, raameja ja haasteita : tapaustutkimus sairaalaorganisaatiosta (2022)
Jaakkola, M., Lemmetty, S., Collin, K., Ruoranen, M., & Antikainen, T. (2022). Organisaation oppimisen lähtökohtia, raameja ja haasteita : tapaustutkimus sairaalaorganisaatiosta. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (pp. 240-272). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Jaakkola, Marianne; Lemmetty, Soila; Collin, Kaija; Ruoranen, Minna; Antikainen, Teuvo
Parent publication: Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
Parent publication editors: Lemmetty, Soila; Collin, Kaija
ISBN: 978-951-39-9442-6
eISBN: 978-951-39-9443-3
Journal or series: Sophi
ISSN: 1238-8025
Publication year: 2022
Number in series: 150
Pages range: 240-272
Number of pages in the book: 418
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84189
Abstract
Oppiminen on luonnollinen osa nykyajan työelämää ja työn tekemistä erilaissa organisaatioissa. Sillä on myös iso merkitys organisaatioiden kestävää kilpailukykyä luovana elementtinä. Terveydenhuollon alalla organisaation oppiminen on erityisen tärkeää intensiivisten ja monimutkaisten muutosten vuoksi. Tässä luvussa tuodaan esille sairaalan henkilöstön kuvauksia organisaation oppimisprosesseista, jäsennellään niitä organisaation oppimiseen liittyvän aikaisemman teorian näkökulmasta sekä tarkastellaan kuvauksissa esiintyviä organisaation oppimista raamittavia ja haastavia tekijöitä. Esittelemme tapaustutkimuksen, jonka aineisto kerättiin sairaalan operatiivisten toimintayksiköiden henkilöstöltä teemahaastatteluaineistona (N=26) ja analysoitiin kvalitatiivisella, teoriasidonnaisella sisällönanalyysillä. Tavoitteenamme oli selvittää, millaisia organisaation oppimisprosessien lähtökohtia ja vaiheita sairaalan henkilöstö kuvaa, ja millaisia organisaation oppimista raamittavia tai haastavia tekijöitä sairaalan henkilöstön kuvauksissa esiintyy. Työntekijälähtöisten, mutta organisaation eri tasot läpäisevien oppimisprosessien lähtökohtana kuvattiin jokin arjessa esiintyvä ongelma, tilanne tai se saattoi pohjautua toimijan omaan intressiin. Organisaatiolähtöisiksi oppimisprosesseiksi kuvattiin vuorostaan organisaation odottaman taitotason saavuttaminen, jatkuvan kehittämisen tavoittelu ja organisaation spesifi kehittymistarve. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin molempia oppimisprosesseja raamittavia ja haastavia tekijöitä, joihin yksittäinen työntekijä tai edes organisaatio ei välttämättä pysty vaikuttamaan. Tutkimus on toteutettu Työsuojelurahaston rahoituksella (200324).
Keywords: learning organisation; working life; on-the-job learning; learning environment; hospitals; case study
Free keywords: jatkuva oppiminen
Contributing organizations
Related projects
- Leadership enhancing sustainable learning in working life
- Collin, Kaija
- Finnish Work Environment Fund
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2022
JUFO rating: 1
Parent publication with JYU authors: