A1 Journal article (refereed)
Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä? (2022)


Heinonen, V., Lehtinen, A., & Kankainen, A. (2022). Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä?. FMSERA Journal, 5(1), 18-30. https://journal.fi/fmsera/article/view/115439


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsHeinonen, Ville; Lehtinen, Antti; Kankainen, Anu

Journal or seriesFMSERA Journal

eISSN2490-158X

Publication year2022

Publication date02/12/2022

Volume5

Issue number1

Pages range18-30

PublisherThe Finnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA)

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Persistent website addresshttps://journal.fi/fmsera/article/view/115439

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84330

Additional informationVertaisarvioidut artikkelit


Abstract

Viime vuosina fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Aiemmasta tutkimuksesta tiedetään, että motivaatio opiskella fysiikkaa on sukupuolittunutta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukiolaisten motivaatiota fysiikan opiskeluun ja mahdollisia sukupuolten välisiä eroja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena fysiikan syventäviä kursseja opiskeleville. Keskimäärin miesten sisäinen motivaatio opiskella fysiikkaa ja koettu fysiikan välinearvo olivat korkeampia kuin naisilla. Fysiikan opiskelun kustannuksissa tai fysiikkaan liittyvissä kykyuskomuksissa ei ollut eroja sukupuolten välillä. Avokysymyksessä naiset kuvasivat useammin fysiikan opiskelun syyksi opiskelusta saatavan hyödyn esimerkiksi ei-luonnontieteellisille aloille jatko-opintoihin hakeutumiseen kuin miehet. Tulokset tuovat uutta näkökulmaa viimeaikaisille muutoksille fysiikan lukio-opiskelussa – onko mahdollista, että naisten kasvanut osuus fysiikan kirjoittaneista kertoo enemmän pisteytysjärjestelmästä kuin kasvaneesta kiinnostuksesta fysiikkaan?


Keywordsphysicsgeneral upper secondary schoolgeneral upper secondary school studentschoice of subjectsstudy motivationgenderinggender differences


Contributing organizations


Ministry reportingYes

VIRTA submission year2022

JUFO rating1


Last updated on 2024-12-10 at 14:45