A1 Journal article (refereed)
Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä? (2022)
Heinonen, V., Lehtinen, A., & Kankainen, A. (2022). Lukiolaisten motivaatio opiskella fysiikkaa : onko tässä eroja miesten ja naisten välillä?. FMSERA Journal, 5(1), 18-30. https://journal.fi/fmsera/article/view/115439
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Heinonen, Ville; Lehtinen, Antti; Kankainen, Anu
Journal or series: FMSERA Journal
eISSN: 2490-158X
Publication year: 2022
Publication date: 02/12/2022
Volume: 5
Issue number: 1
Pages range: 18-30
Publisher: The Finnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA)
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: https://journal.fi/fmsera/article/view/115439
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84330
Additional information: Vertaisarvioidut artikkelit
Abstract
Viime vuosina fysiikan ylioppilaskirjoituksiin ilmoittautuneiden määrä on lähes kaksinkertaistunut ja naisten suhteellinen osuus kasvanut. Aiemmasta tutkimuksesta tiedetään, että motivaatio opiskella fysiikkaa on sukupuolittunutta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukiolaisten motivaatiota fysiikan opiskeluun ja mahdollisia sukupuolten välisiä eroja. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena fysiikan syventäviä kursseja opiskeleville. Keskimäärin miesten sisäinen motivaatio opiskella fysiikkaa ja koettu fysiikan välinearvo olivat korkeampia kuin naisilla. Fysiikan opiskelun kustannuksissa tai fysiikkaan liittyvissä kykyuskomuksissa ei ollut eroja sukupuolten välillä. Avokysymyksessä naiset kuvasivat useammin fysiikan opiskelun syyksi opiskelusta saatavan hyödyn esimerkiksi ei-luonnontieteellisille aloille jatko-opintoihin hakeutumiseen kuin miehet. Tulokset tuovat uutta näkökulmaa viimeaikaisille muutoksille fysiikan lukio-opiskelussa – onko mahdollista, että naisten kasvanut osuus fysiikan kirjoittaneista kertoo enemmän pisteytysjärjestelmästä kuin kasvaneesta kiinnostuksesta fysiikkaan?
Keywords: physics; general upper secondary school; general upper secondary school students; choice of subjects; study motivation; gendering; gender differences
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2022
JUFO rating: 1