A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Genealogy of the Ethics of Teacher Self-Evaluation : From Adherence to Norms to Self-Discipline through Self-Evaluation (2023)
Pitkänen, H. (2023). Genealogy of the Ethics of Teacher Self-Evaluation : From Adherence to Norms to Self-Discipline through Self-Evaluation. In J. Madalinska-Michalak (Ed.), Quality in Teaching and Teacher Education : International Perspectives from a Changing World (pp. 72-97). Brill. https://doi.org/10.1163/9789004536609_005
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pitkänen, Hannele
Emojulkaisu: Quality in Teaching and Teacher Education : International Perspectives from a Changing World
Emojulkaisun toimittajat: Madalinska-Michalak, Joanna
ISBN: 978-90-04-53658-6
eISBN: 978-90-04-53660-9
Julkaisuvuosi: 2023
Artikkelin sivunumerot: 72-97
Kirjan kokonaissivumäärä: 383
Kustantaja: Brill
Kustannuspaikka: Leiden
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1163/9789004536609_005
Pysyvä verkko-osoite: https://brill.com/display/book/9789004536609/BP000015.xml
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84709
Tiivistelmä
The chapter demonstrates how, along with these changes in policy, the ethics of the necessity for self-evaluation in Finnish basic education emerges. It shows how teachers and schools traditionally strictly governed by rules and norms and subjectified as obedient to norms have since the early 1980s transformed into the self-developing and self-evaluative teacher and school. Becoming entangled with the long histories of teachers as reflectors on their own work, these changes enabled the formation of self-evaluation as a normal and self-evident everyday practice of teachers and schools to evolve, and along with this, the related ethics of the necessity for self-evaluation to emerge. This ethics is closely entangled with and supports the governing of education through quality evaluation.
YSO-asiasanat: koulutus; koululaitos; koulutusjärjestelmät; opettajat; laatu; laadunarviointi; itsearviointi; arviointi; reflektio; itsereflektio; etiikka; eettisyys; koulutuspolitiikka; perusopetus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Arvioivaa sielua kouluttamassa? Itsearvioinnin eletty politiikka koulukäytännöissä ja oppilaiden kokemuksissa.
- Pitkänen, Hannele
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 3