A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Oppimista tukeva arviointi kieltenopetuksessa (2023)
Mäkipää, T., Hilden, R., & Huhta, A. (2023). Oppimista tukeva arviointi kieltenopetuksessa. In T. Mäkipää, R. Hilden, & A. Huhta (Eds.), Kielenoppimista tukeva arviointi (pp. 5-18). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 15. https://doi.org/10.30660/afinla.126728
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari
Emojulkaisu: Kielenoppimista tukeva arviointi
Emojulkaisun toimittajat: Mäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari
eISBN: 978-951-9388-75-5
Lehti tai sarja: AFinLA-teema
eISSN: 2814-6298
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 17.04.2023
Sarjan numero: 15
Artikkelin sivunumerot: 5-18
Kirjan kokonaissivumäärä: 201
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30660/afinla.126728
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinla/issue/view/9173
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86547
Tiivistelmä
Monipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja muista summatiivisen arvioinnin muodoista, vaan sen rinnalle tarvitaan oppimista tukevaa, formatiivista arviointia. Oppimista voidaan tukea esimerkiksi palautteen, itsearvioinnin ja vertaispalautteen avulla. Nämä tyypilliset formatiivisen arvioinnin välineet ja niiden implementointi opetukseen mainitaankin opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019). Formatiivisen arvioinnin avulla voidaan lisäksi tukea oppilaiden oppimaan oppimista ja reflektointia, mikä on yksi tärkeimmistä tavoitteista suomalaisessa koulutuksessa (Opetushallitus 2014, 2019). Itsearviointi ja reflektointi mainitaan myös lakitasolla olennaisiksi oppimistavoitteiksi (Lukiolaki 2018/714; Perusopetuslaki 1998/628). AFinLAn aikaisempi teemajulkaisu arvioinnista käsitteli kielitaidon arviointitutkimusta 2000-luvun Suomessa (Huhta & Hilden 2016). Siinä käsiteltiin summatiivista arviointia. Siksi tässä uudessa teemajulkaisussa on tärkeää pohtia, kuinka formatiivista ja dynaamista arviointia voidaan hyödyntää kieltenopetuksessa tukemaan oppimista ja kielitaidon karttumista. Ensin esittelemme teoriataustan, joka nivoo yhteen teemajulkaisumme yhdeksän artikkelia.
YSO-asiasanat: kieltenopetus; kielen oppiminen; oppimisprosessi; oppilasarviointi; palaute; itsearviointi; vertaisarviointi (arviointimenetelmät); kieltenopettajat; osaaminen
Vapaat asiasanat: formatiivinen arviointi; dynaaminen arviointi; arviointiosaaminen
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: