A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Oppimista tukeva arviointi kieltenopetuksessa (2023)


Mäkipää, T., Hilden, R., & Huhta, A. (2023). Oppimista tukeva arviointi kieltenopetuksessa. In T. Mäkipää, R. Hilden, & A. Huhta (Eds.), Kielenoppimista tukeva arviointi (pp. 5-18). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 15. https://doi.org/10.30660/afinla.126728


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari

EmojulkaisuKielenoppimista tukeva arviointi

Emojulkaisun toimittajatMäkipää, Toni; Hilden, Raili; Huhta, Ari

eISBN978-951-9388-75-5

Lehti tai sarjaAFinLA-teema

eISSN2814-6298

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä17.04.2023

Sarjan numero15

Artikkelin sivunumerot5-18

Kirjan kokonaissivumäärä201

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30660/afinla.126728

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinla/issue/view/9173

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86547


Tiivistelmä

Monipuolisen arvioinnin merkitys korostuu opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019) sekä perusopetus- (1998/628) ja lukiolaissa (2018/714). Toisin sanoen arvioinnin ei tule koostua pelkästään kokeista ja muista summatiivisen arvioinnin muodoista, vaan sen rinnalle tarvitaan oppimista tukevaa, formatiivista arviointia. Oppimista voidaan tukea esimerkiksi palautteen, itsearvioinnin ja vertaispalautteen avulla. Nämä tyypilliset formatiivisen arvioinnin välineet ja niiden implementointi opetukseen mainitaankin opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus 2014, 2019). Formatiivisen arvioinnin avulla voidaan lisäksi tukea oppilaiden oppimaan oppimista ja reflektointia, mikä on yksi tärkeimmistä tavoitteista suomalaisessa koulutuksessa (Opetushallitus 2014, 2019). Itsearviointi ja reflektointi mainitaan myös lakitasolla olennaisiksi oppimistavoitteiksi (Lukiolaki 2018/714; Perusopetuslaki 1998/628). AFinLAn aikaisempi teemajulkaisu arvioinnista käsitteli kielitaidon arviointitutkimusta 2000-luvun Suomessa (Huhta & Hilden 2016). Siinä käsiteltiin summatiivista arviointia. Siksi tässä uudessa teemajulkaisussa on tärkeää pohtia, kuinka formatiivista ja dynaamista arviointia voidaan hyödyntää kieltenopetuksessa tukemaan oppimista ja kielitaidon karttumista. Ensin esittelemme teoriataustan, joka nivoo yhteen teemajulkaisumme yhdeksän artikkelia.


YSO-asiasanatkieltenopetuskielen oppiminenoppimisprosessioppilasarviointipalauteitsearviointivertaisarviointi (arviointimenetelmät)kieltenopettajatosaaminen

Vapaat asiasanatformatiivinen arviointi; dynaaminen arviointi; arviointiosaaminen


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-03-04 klo 17:26