A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa (2023)
Kanniainen, L., Kiili, C., Tolvanen, A., Utriainen, J., & Leppänen, P. H. (2023). Motivationaaliset ulottuvuudet tutkivassa nettilukemisessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(1), 35-53. https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kanniainen, Laura; Kiili, Carita; Tolvanen, Asko; Utriainen, Jukka; Leppänen, Paavo H.T.
Lehti tai sarja: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 17.04.2023
Volyymi: 33
Lehden numero: 1
Artikkelin sivunumerot: 35-53
Kustantaja: Niilo Mäki Instituutti
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://bulletin.nmi.fi/2023/04/17/motivationaaliset-ulottuvuudet-tutkivassa-nettilukemisessa/
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87138
Lisätietoja: Tutkimukset. Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin kuudesluokkalaisten nettilukemisen motivationaalisia ulottuvuuksia ja niiden yhteyttä tutkivan nettilukemisen tehtävässä menestymiseen. Tutkimukseen osallistui 426 kuudesluokkalaista oppilasta. Nettilukemisen motivationaalisia ulottuvuuksia mitattiin Yhdysvalloissa validoidulla mittarilla. Tutkivan nettilukemisen taitoja arvioitiin verkkopohjaisella tehtävällä, jossa oppilaat tutkivat energiajuomien terveysvaikutuksia. Tehtävä mittasi oppilaiden tiedonhakutaitoja, arviointitaitoja, taitoa laatia synteesi usean nettitekstin pohjalta sekä taitoja muodostaa ja kommunikoida perusteltu kanta tutkimastaan asiasta. Konfirmatorisessa faktorianalyysissä havaittiin neljä nettilukemisen motivationaalista ulottuvuutta: kiinnostus nettilukemiseen, nettilukemisen arvostaminen, minäpystyvyys nettilukemisessa ja nettilukutaitojen kehittämiseen liittyvät uskomukset. Tilastollinen mallinnus osoitti, että nämä neljä ulottuvuutta selittivät yhteensä 24 prosenttia oppilaiden suoriutumisesta tutkivaa nettilukutaitoa mittaavassa tehtävässä. Minäpystyvyydellä oli voimakkain yhteys tutkivan nettilukemisen tehtävässä menestymiseen. Tutkimus osoittaa, että oppilaiden nettilukutaitojen kehittymistä voidaan edistää taitojen opettamisen lisäksi myös tukemalla oppilaiden motivaatiota nettilukemiseen.
YSO-asiasanat: yläkoululaiset; tutkiva oppiminen; tiedonhankinta; verkkojulkaisut; medialukutaito; monilukutaito; motivaatio; minäpystyvyys; oppimispsykologia; faktorianalyysi
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Internet ja oppimisvaikeudet: monitieteinen perspektiivi tiedon hankkimiseen uudessa mediassa
- Leppänen, Paavo
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1