A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland (2023)


Mård-Miettinen, K., Palojärvi, A., Hansell, K., Skinnari, K., & Moate, J. (2023). The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland. In A. Otto, & B. Cortina-Pérez (Eds.), Handbook of CLIL in Pre-primary Education (pp. 169-183). Springer. Springer International Handbooks of Education. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-8_11


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMård-Miettinen, Karita; Palojärvi, Anu; Hansell, Katri; Skinnari, Kristiina; Moate, Josephine

EmojulkaisuHandbook of CLIL in Pre-primary Education

Emojulkaisun toimittajatOtto, Ana; Cortina-Pérez, Beatriz

ISBN978-3-031-04767-1

eISBN978-3-031-04768-8

Lehti tai sarjaSpringer International Handbooks of Education

ISSN2197-1951

eISSN2197-196X

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä17.05.2023

Artikkelin sivunumerot169-183

Kirjan kokonaissivumäärä638

KustantajaSpringer

KustannuspaikkaCham

JulkaisumaaSveitsi

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-8_11

Julkaisun avoin saatavuusEi avoin

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91865


Tiivistelmä

Finland has language-friendly national curricula that aim to support the presence of the two national languages, Finnish and Swedish as well as other languages, and to foster bi- and multilingual language development. These curricula have encouraged many early years education units in Finland to take the opportunity to engage with languages in innovative ways, for example, by implementing various types of extensive (large-scale) and less extensive (small-scale) content and language integrated (CLIL) arrangements in different languages. This chapter provides an overview of CLIL in the Finnish- and Swedish-medium pre-primary systems in Finland from its national spread and implementations to its curriculum goals. The chapter also provides three research-based examples of pre-primary CLIL in English, Finnish and Swedish that illustrate pedagogical approaches teachers in Finland implement when they integrate content and language learning in their everyday activities.


YSO-asiasanatvarhaiskasvatuskielitietoinen opetus ja kasvatuskaksikielisyysmonikielisyysopetussuunnitelmatvieraskielinen opetuskielikylpy

Vapaat asiasanatbilingual education; curriculum; everyday pedagogy; age-appropriate pedagogy; language enrichment


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

JUFO-taso2


Viimeisin päivitys 2024-03-07 klo 00:06