A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland (2023)
Mård-Miettinen, K., Palojärvi, A., Hansell, K., Skinnari, K., & Moate, J. (2023). The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland. In A. Otto, & B. Cortina-Pérez (Eds.), Handbook of CLIL in Pre-primary Education (pp. 169-183). Springer. Springer International Handbooks of Education. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-8_11
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Mård-Miettinen, Karita; Palojärvi, Anu; Hansell, Katri; Skinnari, Kristiina; Moate, Josephine
Emojulkaisu: Handbook of CLIL in Pre-primary Education
Emojulkaisun toimittajat: Otto, Ana; Cortina-Pérez, Beatriz
ISBN: 978-3-031-04767-1
eISBN: 978-3-031-04768-8
Lehti tai sarja: Springer International Handbooks of Education
ISSN: 2197-1951
eISSN: 2197-196X
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 17.05.2023
Artikkelin sivunumerot: 169-183
Kirjan kokonaissivumäärä: 638
Kustantaja: Springer
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-8_11
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91865
Tiivistelmä
Finland has language-friendly national curricula that aim to support the presence of the two national languages, Finnish and Swedish as well as other languages, and to foster bi- and multilingual language development. These curricula have encouraged many early years education units in Finland to take the opportunity to engage with languages in innovative ways, for example, by implementing various types of extensive (large-scale) and less extensive (small-scale) content and language integrated (CLIL) arrangements in different languages. This chapter provides an overview of CLIL in the Finnish- and Swedish-medium pre-primary systems in Finland from its national spread and implementations to its curriculum goals. The chapter also provides three research-based examples of pre-primary CLIL in English, Finnish and Swedish that illustrate pedagogical approaches teachers in Finland implement when they integrate content and language learning in their everyday activities.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; kielitietoinen opetus ja kasvatus; kaksikielisyys; monikielisyys; opetussuunnitelmat; vieraskielinen opetus; kielikylpy
Vapaat asiasanat: bilingual education; curriculum; everyday pedagogy; age-appropriate pedagogy; language enrichment
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Kielipedagogiikan kehittämishanke: Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta ja kompassi
- Moate, Josephine
- Opetus- ja kulttuuriministeriö
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 2