A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa (2023)


Can, J., Kiili, J., Vuorisalo, M., & Rutanen, N. (2023). Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa. Kasvatus ja aika, 17(2), 58-75. https://doi.org/10.33350/ka.115156


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatCan, Jasemin; Kiili, Johanna; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina

Lehti tai sarjaKasvatus ja aika

eISSN1797-2299

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä22.06.2023

Volyymi17

Lehden numero2

Artikkelin sivunumerot58-75

KustantajaSuomen kouluhistoriallinen seura

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.33350/ka.115156

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88292


Tiivistelmä

Artikkeli tarkastelee yhden lapsen siirtymäresursseja varhaiskasvatuspolun erilaisissa siirtymissä. Etnografinen, pitkittäisasetelmaan perustuva tutkimusaineisto muodostuu yhden lapsen varhaiskasvatuspolun ensimmäisistä päivistä aina esiopetuksen alkuun. Artikkeli vastaa kysymykseen siitä, millaisia resursseja lapsi hyödyntää siirtymätilassa sekä millaisia muutoksia resurssien hyödyntämisessä tapahtuu siirtymien aikana? Siirtymiä tarkastellaan siirtymätiloina, jotka rakentuvat sekä tilanteisesti että relationaalisesti, eli suhteessa ympäristöön ja muihin toimijoihin. Lisäksi artikkelissa käytetään siirtymäresurssin käsitettä, joka viittaa tilannekohtaisiin tietoihin, taitoihin ja materiaalisiin esineisiin, joiden avulla lapsi osallistuu siirtymätilan rakentamiseen. Tulokset osoittavat siirtymätilan rakentuvan kulttuurisista, sosiaalisista, ruumiillisista sekä materiaalisista siirtymäresursseista. Ne tukivat lapsen aktiivista osallistumista ja toimintaa siirtymätilassa. Tulokset kuvaavat myös siirtymien välisiä muutoksia siirtymäresurssien kautta. Artikkelin lopussa pohditaan, miten tietoa siirtymäresursseista voidaan hyödyntää suunniteltaessa varhaiskasvatuksen siirtymäkäytäntöjä, jotka tarjoavat lapselle mahdollisuuden resurssien hyödyntämiseen.


YSO-asiasanatlapset (ikäryhmät)varhaiskasvatuspäivähoitosiirtymävaiheetsopeutuminenresurssitsosiaaliset suhteetsosiaalinen ympäristöfyysinen ympäristö


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

Alustava JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-30-04 klo 20:35