A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
The Role of Anticipated Guilt and its Neutralisation in Explaining Responsible Online Shopping (2023)
Makkonen, M., Frank, L., & Paananen, T. (2023). The Role of Anticipated Guilt and its Neutralisation in Explaining Responsible Online Shopping. In A. Pucihar, M. Kljajić Borštnar, R. Bons, G. Ongena, M. Heikkilä, & D. Vidmar (Eds.), 36th Bled eConference : Digital Economy and Society : The Balancing Act for Digital Innovation in Times of Instability (pp. 627-643). University of Maribor. https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2023.39
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Makkonen, Markus; Frank, Lauri; Paananen, Tiina
Emojulkaisu: 36th Bled eConference : Digital Economy and Society : The Balancing Act for Digital Innovation in Times of Instability
Emojulkaisun toimittajat: Pucihar, Andreja; Kljajić Borštnar, Mirjana; Bons, Roger; Ongena, Guido; Heikkilä, Marikka; Vidmar, Doroteja
Konferenssi:
- Bled eConference
Konferenssin paikka ja aika: Bled, Slovenia, 25.-28.6.2023
eISBN: 978-961-286-751-5
Julkaisuvuosi: 2023
Artikkelin sivunumerot: 627-643
Kirjan kokonaissivumäärä: 920
Kustantaja: University of Maribor
Julkaisumaa: Slovenia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2023.39
Pysyvä verkko-osoite: https://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/786
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88366
Tiivistelmä
Although responsible consumption has been the target of growing interest in academic research, the antecedents of responsible online shopping remain poorly understood. In this study, we address this gap in prior research by focusing on the role of anticipated guilt in explaining responsible online shopping. By using data from 479 Finnish consumers, we aim to answer two research questions: (1) how strong an antecedent of responsible online shopping intention is anticipated guilt in relation to other potential antecedents and (2) how efficiently can consumers regulate their resulting feelings of guilt by using different kinds of neutralisation techniques? We find anticipated guilt to be a strong antecedent of responsible online shopping intention and the denial of responsibility, the denial of injury, and the appeal to higher loyalties to be the most efficient neutralisation techniques for consumers to regulate their feelings of guilt that result from not engaging in responsible online shopping.
YSO-asiasanat: verkkokauppa; kuluttajakäyttäytyminen; ostokäyttäytyminen; kestävä kulutus; vastuullisuus; syyllisyydentunne; kyselytutkimus
Vapaat asiasanat: responsible online shopping; anticipated guilt; neutralisation techniques; theory of planned behaviour: online survey; structural equation modelling; Finland
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Data-analytiikkapohjainen kokonaisvaltainen asiakasymmärrys monikanavaisessa palveluympäristössä
- Frank, Lauri
- Business Finland
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
JUFO-taso: 1