A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
The Role of Anticipated Guilt and its Neutralisation in Explaining Responsible Online Shopping (2023)


Makkonen, M., Frank, L., & Paananen, T. (2023). The Role of Anticipated Guilt and its Neutralisation in Explaining Responsible Online Shopping. In A. Pucihar, M. Kljajić Borštnar, R. Bons, G. Ongena, M. Heikkilä, & D. Vidmar (Eds.), 36th Bled eConference : Digital Economy and Society : The Balancing Act for Digital Innovation in Times of Instability (pp. 627-643). University of Maribor. https://doi.org/10.18690/um.fov.4.2023.39


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatMakkonen, Markus; Frank, Lauri; Paananen, Tiina

Emojulkaisu36th Bled eConference : Digital Economy and Society : The Balancing Act for Digital Innovation in Times of Instability

Emojulkaisun toimittajatPucihar, Andreja; Kljajić Borštnar, Mirjana; Bons, Roger; Ongena, Guido; Heikkilä, Marikka; Vidmar, Doroteja

Konferenssi:

  • Bled eConference

Konferenssin paikka ja aikaBled, Slovenia25.-28.6.2023

eISBN978-961-286-751-5

Julkaisuvuosi2023

Artikkelin sivunumerot627-643

Kirjan kokonaissivumäärä920

KustantajaUniversity of Maribor

JulkaisumaaSlovenia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.18690/um.fov.4.2023.39

Pysyvä verkko-osoitehttps://press.um.si/index.php/ump/catalog/book/786

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88366


Tiivistelmä

Although responsible consumption has been the target of growing interest in academic research, the antecedents of responsible online shopping remain poorly understood. In this study, we address this gap in prior research by focusing on the role of anticipated guilt in explaining responsible online shopping. By using data from 479 Finnish consumers, we aim to answer two research questions: (1) how strong an antecedent of responsible online shopping intention is anticipated guilt in relation to other potential antecedents and (2) how efficiently can consumers regulate their resulting feelings of guilt by using different kinds of neutralisation techniques? We find anticipated guilt to be a strong antecedent of responsible online shopping intention and the denial of responsibility, the denial of injury, and the appeal to higher loyalties to be the most efficient neutralisation techniques for consumers to regulate their feelings of guilt that result from not engaging in responsible online shopping.


YSO-asiasanatverkkokauppakuluttajakäyttäytyminenostokäyttäytyminenkestävä kulutusvastuullisuussyyllisyydentunnekyselytutkimus

Vapaat asiasanatresponsible online shopping; anticipated guilt; neutralisation techniques; theory of planned behaviour: online survey; structural equation modelling; Finland


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-15-05 klo 13:14