A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Kielikysymyksiä ja urkintaa : Sortavalan seminaari venäläistämistoimien kohteena (2023)
Ylikotila, A.-K. (2023). Kielikysymyksiä ja urkintaa : Sortavalan seminaari venäläistämistoimien kohteena. J@rgonia, 21(41), 81-112. http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306284168
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ylikotila, Anna-Kaisa
Lehti tai sarja: J@rgonia
eISSN: 1459-305X
Julkaisuvuosi: 2023
Volyymi: 21
Lehden numero: 41
Artikkelin sivunumerot: 81-112
Kustantaja: Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306284168
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88569
Tiivistelmä
Artikkelissa tarkastellaan Sortavalan seminaarin toimintaan Suomen ollessa venäläisen vallan alla vuosina 1880–1917. Erityisesti työssä keskitytään venäläistämiskausien aikaan eli vuosiin 1899–1905 ja 1908–1917 ja siihen, miten ne vaikuttivat seminaarin toimintaan. Artikkeli selvittää, oliko Venäjän luomaa uhkaa havaittavissa Sortavalan seminaarin arjessa ja missä määrin se käytännössä näkyi. Tähän etsitään vastausta kysymällä, kuinka usein Venäjään liittyviä asioita käsiteltiin opettajakokouksissa ja kärjistyivätkö mahdolliset ongelmat nimenomaan venäläistämiskausien aikaan. Lisäksi selvitetään, miten Venäjän mahdolliseen uhkaan käytännössä suhtauduttiin seminaarin opettajien ja oppilaiden keskuudessa. Lähteinä käytetään Sortavalan seminaarin alkuperäisaineistoa, joka on kerätty käyttäen seminaarin opettajakunnan pöytäkirjoja sekä seminaarin matrikkeleita. Lisäksi täydentävänä aineistona hyödynnetään viranomaislähteitä kuten kenraalikuvernöörin asiakirjoja niiden käsitellessä Sortavalan seminaariin liittyviä asioita. Menetelmällisesti tutkimuksessa käytetään teemoittelua, jonka avulla aineisto on jäsennelty ja jonka pohjalta siitä on muodostettu aihekokonaisuuksia. Aineiston pohjalta muodostetut teemat ohjaavat artikkelin rakennetta eli yksi teema muodostaa aina tietyn alaluvun. Työn teoreettisessa keskiössä on nationalismi, jolla tarkoitetaan suomalaissivistyneistön kansallisromanttista käsitystä isänmaahan identifioitumisesta. Nationalistinen käsitys isänmaasta ohjasi myös koulutuksen arvomaailmaa 1800-luvulta lähtien. Artikkelissa osoitetaan, kuinka merkittävästi venäläistämiskaudet vaikuttivat Sortavalan seminaariin sekä toisaalta sen, kuinka seminaarissa pyrittiin erilaisin keinoin torjumaan venäläistämistoimet.
YSO-asiasanat: historia; poliittinen historia; opettajankoulutus; itsenäistyminen (valtiot); nationalismi; geopolitiikka
Vapaat asiasanat: Suomi; koulutuksen historia
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023
JUFO-taso: 1