G5 Artikkeliväitöskirja
Students' motivational and affective experiences in physical education and during school-based fitness testing, and the development of motor competence and health-related fitness (2023)
Oppilaiden motivaatio- ja tunnekokemukset koululiikunnassa ja koulun kuntotestitilanteissa sekä oppilaiden motoristen taitojen ja kunnon kehittäminen
Huhtiniemi, M. (2023). Students' motivational and affective experiences in physical education and during school-based fitness testing, and the development of motor competence and health-related fitness [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 664. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9658-1
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Huhtiniemi, Mikko
eISBN: 978-951-39-9658-1
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2023
Sarjan numero: 664
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (115 sivua, 55 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9658-1
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämän väitöskirjakokonaisuuden tarkoituksena oli tutkia oppilaiden motivaatio- ja tunnekokemuksia koululiikunnassa, ja erityisesti kuntotestitilanteiden aikana. Lisäksi tutkittiin, voidaanko oppilaiden motorisia taitoja ja fyysistä kuntoa kehittää kouluissa toteutettavalla interventiolla. Väitöskirjakokonaisuuteen sisältyy neljä alkuperäistä tutkimusartikkelia (osatutkimukset I-IV) sekä yhteenveto-osio, jossa myös esitetään joitakin aikaisemmin julkaisemattomia tuloksia. Tutkimuksessa kerättiin kolme erillistä aineisto eri puolilta Suomea. Yhteensä 1472 viidennen ja kahdeksannen luokan oppilasta (ikä 11–14) osallistui osatutkimuksiin. Väitöskirjan osatutkimuksissa hyödynnettiin useita erilaisia teoreettisia viitekehyksiä, konsepteja, tutkimusasetelmia ja menetelmiä. Ensimmäisen osatutkimuksen tulokset osoittivat yleisesti, että oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen ja autonominen motivaatio ovat yhteydessä viihtymiseen koululiikunnassa. Toisen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat alhaisempaa viihtymistä ja kognitiivista ahdistuneisuutta, ja korkeampaa somaattista ahdistuneisuutta kuntotestitunneilla verrattuna yleiseen koululiikuntaan. Huolestuneisuuden kokemukset olivat samalla tasolla kuntotestitunneilla ja yleisesti koululiikunnassa. Tulokset viittaavat siihen, ettei oppilailla ole erityisiä negatiivisia odotuksia kuntotestitunneista tai lisääntynyttä pelkoa huonosta suoriutumisesta testitilanteissa. Kolmannen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto ja koettu liikunnallinen pätevyys olivat suoraan yhteydessä viihtymiseen kuntotestitunneilla, riippumatta testisisällöistä tai oppilaiden mittaustuloksista. Neljännen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden motorisia taitoja ja fyysistä kuntoa pystyttiin tehokkaasti kehittämään viiden kuukauden mittaisen interventio-ohjelman avulla. Väitöskirjakokonaisuuden tulokset tarjoavat lisätietoa koulun kuntotestaukseen ja fyysisen toimintakyvyn kehittämiseen liittyvään kansainväliseen tutkimukseen. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää koululiikunnan opetussuunnitelmien, käytännön opetuksen sekä fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n kehittämisessä.
YSO-asiasanat: koululaiset; fyysinen kunto; fyysinen toimintakyky; motoriset taidot; mittaus; kuntotestit; motivaatio; kokemukset; koululiikunta; terveyden edistäminen; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: physical education; fitness testing; affects; physical performance; adolescents; school
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2023