G5 Artikkeliväitöskirja
Students' motivational and affective experiences in physical education and during school-based fitness testing, and the development of motor competence and health-related fitness (2023)
Oppilaiden motivaatio- ja tunnekokemukset koululiikunnassa ja koulun kuntotestitilanteissa sekä oppilaiden motoristen taitojen ja kunnon kehittäminen


Huhtiniemi, M. (2023). Students' motivational and affective experiences in physical education and during school-based fitness testing, and the development of motor competence and health-related fitness [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 664. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9658-1


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHuhtiniemi, Mikko

eISBN978-951-39-9658-1

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2023

Sarjan numero664

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (115 sivua, 55 sivua useina numerointijaksoina, 4 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9658-1

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tämän väitöskirjakokonaisuuden tarkoituksena oli tutkia oppilaiden motivaatio- ja tunnekokemuksia koululiikunnassa, ja erityisesti kuntotestitilanteiden aikana. Lisäksi tutkittiin, voidaanko oppilaiden motorisia taitoja ja fyysistä kuntoa kehittää kouluissa toteutettavalla interventiolla. Väitöskirjakokonaisuuteen sisältyy neljä alkuperäistä tutkimusartikkelia (osatutkimukset I-IV) sekä yhteenveto-osio, jossa myös esitetään joitakin aikaisemmin julkaisemattomia tuloksia. Tutkimuksessa kerättiin kolme erillistä aineisto eri puolilta Suomea. Yhteensä 1472 viidennen ja kahdeksannen luokan oppilasta (ikä 11–14) osallistui osatutkimuksiin. Väitöskirjan osatutkimuksissa hyödynnettiin useita erilaisia teoreettisia viitekehyksiä, konsepteja, tutkimusasetelmia ja menetelmiä. Ensimmäisen osatutkimuksen tulokset osoittivat yleisesti, että oppilaiden psykologisten perustarpeiden tyydyttyminen ja autonominen motivaatio ovat yhteydessä viihtymiseen koululiikunnassa. Toisen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaat kokivat alhaisempaa viihtymistä ja kognitiivista ahdistuneisuutta, ja korkeampaa somaattista ahdistuneisuutta kuntotestitunneilla verrattuna yleiseen koululiikuntaan. Huolestuneisuuden kokemukset olivat samalla tasolla kuntotestitunneilla ja yleisesti koululiikunnassa. Tulokset viittaavat siihen, ettei oppilailla ole erityisiä negatiivisia odotuksia kuntotestitunneista tai lisääntynyttä pelkoa huonosta suoriutumisesta testitilanteissa. Kolmannen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että tehtäväsuuntautunut motivaatioilmasto ja koettu liikunnallinen pätevyys olivat suoraan yhteydessä viihtymiseen kuntotestitunneilla, riippumatta testisisällöistä tai oppilaiden mittaustuloksista. Neljännen osatutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaiden motorisia taitoja ja fyysistä kuntoa pystyttiin tehokkaasti kehittämään viiden kuukauden mittaisen interventio-ohjelman avulla. Väitöskirjakokonaisuuden tulokset tarjoavat lisätietoa koulun kuntotestaukseen ja fyysisen toimintakyvyn kehittämiseen liittyvään kansainväliseen tutkimukseen. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää koululiikunnan opetussuunnitelmien, käytännön opetuksen sekä fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n kehittämisessä.


YSO-asiasanatkoululaisetfyysinen kuntofyysinen toimintakykymotoriset taidotmittauskuntotestitmotivaatiokokemuksetkoululiikuntaterveyden edistäminenväitöskirjat

Vapaat asiasanatphysical education; fitness testing; affects; physical performance; adolescents; school


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2023


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 17:31