A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Positioning and Conceptualising Finnish Pedagogical Leadership in the International Setting (2024)
Alava, J., Kovalainen, M. T., & Risku, M. (2024). Positioning and Conceptualising Finnish Pedagogical Leadership in the International Setting. In R. Ahtiainen, E. Hanhimäki, J. Leinonen, M. Risku, & A.-S. Smeds-Nylund (Eds.), Leadership in Educational Contexts in Finland : Theoretical and Empirical Perspectives (pp. 129-157). Springer. Educational Governance Research, 23. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_7
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Alava, Jukka; Kovalainen, Marja Terttu; Risku, Mika
Emojulkaisu: Leadership in Educational Contexts in Finland : Theoretical and Empirical Perspectives
Emojulkaisun toimittajat: Ahtiainen, Raisa; Hanhimäki, Eija; Leinonen, Jaana; Risku, Mika; Smeds-Nylund, Ann-Sofie
ISBN: 978-3-031-37603-0
eISBN: 978-3-031-37604-7
Lehti tai sarja: Educational Governance Research
ISSN: 2365-9548
eISSN: 2365-9556
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 07.10.2023
Sarjan numero: 23
Artikkelin sivunumerot: 129-157
Kirjan kokonaissivumäärä: 390
Kustantaja: Springer
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_7
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89615
Tiivistelmä
This chapter presents the conceptual evolvement of Finnish pedagogical leadership in the international setting. There are three main scopes. First, we discuss the historical evolvement of school leadership in Finland. This started in the 1950s with the first initiatives towards pedagogical leadership. Then, we describe the findings of the studies of several researchers to identify various aspects and nuances of pedagogical leadership till today. Second, we discuss the findings of one of the latest theorising studies on Finnish pedagogical leadership, present its four axioms of pedagogical leadership and connect these with various international studies ending with a new understanding of the core of Finnish pedagogical leadership. Third, we combine the findings of the historical scope, and several recent Finnish studies in pedagogical leadership. Finally, we present the novel understanding of Finnish pedagogical leadership in more detail, its core, its orientations, its goals and its processes. Last, we make a proposal for a paradigm shift for teachers, day-care centre and school leaders, and educational leader educating organisations.
YSO-asiasanat: johtajuus; koulutus; pedagogiikka; pedagoginen johtaminen; johtaminen
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 2