D2 Article in a professional book
Hiljaiset äänet esiin : koronapandemian heijastuminen lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen (2023)
Pakarinen, E., Upadyaya, K., Kiuru, N., Salmela-Aro, K., & Lerkkanen, M.-K. (2023). Hiljaiset äänet esiin : koronapandemian heijastuminen lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. In A. Aira, M. Helander, E. Pekkarinen, & T. Tuukkanen (Eds.), Terveys ja lapsen oikeudet (pp. 54-68). Lapsiasiavaltuutetun toimisto. Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja, 2023:7. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-747-4
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Pakarinen, Eija; Upadyaya, Katja; Kiuru, Noona; Salmela-Aro, Katariina; Lerkkanen, Marja-Kristiina
Parent publication: Terveys ja lapsen oikeudet
Parent publication editors: Aira, Annaleena; Helander, Merike; Pekkarinen, Elina; Tuukkanen, Terhi
ISBN: 978-952-400-763-4
eISBN: 978-952-400-747-4
Journal or series: Lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisuja
ISSN: 1798-3991
eISSN: 1798-4009
Publication year: 2023
Publication date: 14/11/2023
Number in series: 2023:7
Pages range: 54-68
Number of pages in the book: 221
Publisher: Lapsiasiavaltuutetun toimisto
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-400-747-4
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92120
Abstract
Tässä artikkelissa tarkastelemme koronapandemian heijastumista lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. Artikkeli perustuu kahteen tutkimukseen, joista ensimmäinen keskittyi hiljaisten äänien esille tuomiseen eli sellaisten lasten näkemyksiin ja kokemuksiin, jotka harvemmin näkyvät ja kuuluvat yhteiskunnallisessa päätöksenteossa. Ensimmäisessä tutkimuksessa tuotetun kyselyaineiston pohjalta tarkastelemme, miten koronapandemia heijastui 9–18-vuotiaiden kokemaan hyvinvointiin, yksinäisyyteen ja oppimiseen. Toisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia koronapandemian aikaisesta etäopetuksesta. Haastatteluaineiston pohjalta selvitämme 10–11-vuotiaiden lasten kokemuksia etäopetusjaksosta. Lasten ja nuorten kokemusten selvittäminen on tärkeää heidän osallisuutensa ja yhdenvertaisuutensa ja niiden kautta heidän terveytensä vahvistamiseksi.
Keywords: COVID-19; unusual conditions; children (age groups); young people; mental well-being; basic needs; social relations; loneliness; distance teaching; learning; experiences (knowledge)
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2023
- School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
- Education (Department of Education KASLA) (Department of Teacher Education OKL) (Teacher Training School NORSSI) KAS
- Psychology (Department of Psychology PSY) PSY
- Behaviour change, health, and well-being across the lifespan (University of Jyväskylä JYU) BC-Well
- Multidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTe
- Social Sustainability for Children and Families (University of Jyväskylä JYU) SOSUS
- Kasvatuspsykologia (Department of Teacher Education OKL)
- Multidisciplinary research on learning and teaching (University of Jyväskylä JYU) MultiLeTe
- School of Wellbeing (University of Jyväskylä JYU) JYU.Well
- Behaviour change, health, and well-being across the lifespan (University of Jyväskylä JYU) BC-Well
- Social Sustainability for Children and Families (University of Jyväskylä JYU) SOSUS