A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Monikielinen perhe ja koulu (2023)
Multilingual families and the school
Palviainen, Å., Vorobeva, P., & Sopanen, P. (2023). Monikielinen perhe ja koulu. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 163-179). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126746
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Palviainen, Åsa; Vorobeva, Polina; Sopanen, Pauliina
Emojulkaisu: Kielikoulutus mukana muutoksessa
Emojulkaisun toimittajat: Pitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja
eISBN: 978-951-9388-77-9
Lehti tai sarja: AFinLA-teema
eISSN: 2814-6298
Julkaisuvuosi: 2023
Ilmestymispäivä: 28.11.2023
Sarjan numero: 16
Artikkelin sivunumerot: 163-179
Kirjan kokonaissivumäärä: 400
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
DOI: https://doi.org/10.30660/afinla.126746
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinla/article/view/126746
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92191
Tiivistelmä
Increased migration and mobility have had a significant impact on (multilingual) family lives and led to the influx of multilingual children in schools in Finland. This article approaches the home-school space as an interflow of discourses and identities. It focuses on processes and discourses circulating through and around multilingual families – on the meso level of social activity. The article illustrates how the meso level (i.e., family and school) is shaped by and connected with the macro and micro levels, such as a representation of multilingual families in the Official Statistics Finland and teacher/parent-child interaction. The article introduces two theoretical approaches in the research of family multilingualism and discusses how multilingualism can be approached in the fluid and interconnected domains of family and school. It concludes by illustrating some gaps between home and school in relation to family multilingualism and provides some suggestions as to how to overcome them.
YSO-asiasanat: perheet; kielellinen vuorovaikutus; monikielisyys; monikulttuurisuus; kielipolitiikka; perhe-elämä; kodin ja koulun yhteistyö
Vapaat asiasanat: kotikieli; peheen kieli
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2023
JUFO-taso: 1
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: