A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Monikielinen perhe ja koulu (2023)
Multilingual families and the school


Palviainen, Å., Vorobeva, P., & Sopanen, P. (2023). Monikielinen perhe ja koulu. In A. Pitkänen-Huhta, K. Mård-Miettinen, & T. Nikula (Eds.), Kielikoulutus mukana muutoksessa (pp. 163-179). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLA-teema, 16. https://doi.org/10.30660/afinla.126746


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPalviainen, Åsa; Vorobeva, Polina; Sopanen, Pauliina

EmojulkaisuKielikoulutus mukana muutoksessa

Emojulkaisun toimittajatPitkänen-Huhta, Anne; Mård-Miettinen, Karita; Nikula, Tarja

eISBN978-951-9388-77-9

Lehti tai sarjaAFinLA-teema

eISSN2814-6298

Julkaisuvuosi2023

Ilmestymispäivä28.11.2023

Sarjan numero16

Artikkelin sivunumerot163-179

Kirjan kokonaissivumäärä400

KustantajaSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

DOIhttps://doi.org/10.30660/afinla.126746

Pysyvä verkko-osoitehttps://journal.fi/afinla/article/view/126746

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92191


Tiivistelmä

Increased migration and mobility have had a significant impact on (multilingual) family lives and led to the influx of multilingual children in schools in Finland. This article approaches the home-school space as an interflow of discourses and identities. It focuses on processes and discourses circulating through and around multilingual families – on the meso level of social activity. The article illustrates how the meso level (i.e., family and school) is shaped by and connected with the macro and micro levels, such as a representation of multilingual families in the Official Statistics Finland and teacher/parent-child interaction. The article introduces two theoretical approaches in the research of family multilingualism and discusses how multilingualism can be approached in the fluid and interconnected domains of family and school. It concludes by illustrating some gaps between home and school in relation to family multilingualism and provides some suggestions as to how to overcome them.


YSO-asiasanatperheetkielellinen vuorovaikutusmonikielisyysmonikulttuurisuuskielipolitiikkaperhe-elämäkodin ja koulun yhteistyö

Vapaat asiasanatkotikieli; peheen kieli


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2023

JUFO-taso1


Viimeisin päivitys 2024-15-05 klo 13:32