A1 Journal article (refereed)
Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä (2023)


Komulainen, V., Perokorpi, I., Mustonen, S., & Eskelä-Haapanen, S. (2023). Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(4), 71-90.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsKomulainen, Vilma; Perokorpi, Inka; Mustonen, Sanna; Eskelä-Haapanen, Sirpa

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2023

Volume33

Issue number4

Pages range71-90

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessNot open

Publication channel open accessDelayed open access channel

Publication is parallel published (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92672


Abstract

Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää opettajien omia käsityksiä kokemuksistaan kotouttajina sekä siitä, mitkä asiat edistävät kotoutumista. Ensimmäinen tutkimuskysymyksemme tarkasteli opettajien kokemuksia hankkeesta. Niissä nousivat esille opettajien ilmaisemat käsitykset, opettajien kokemat vaatimukset kotouttajina sekä kotouttamisen yhteiskunnallinen merkitys. Toisen tutkimuskysymyksemme avulla saimme selville, mitkä tekijät opettajien mielestä edistävät onnistunutta kotouttamista. Tunnistimme sellaisiksi kielelliset tukitoimet, käytännön konkreettiset tukitoimet luokassa ja opettajan tuen tarjoajana.


Keywordsimmigrantsintegration of migrantsintegration (passive)migrant integrationmotherslanguage skillshuman agencymulticulturalismadult education teachinglanguage-aware educationteachersexperiences (knowledge)


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2023

Preliminary JUFO rating1


Last updated on 2024-03-04 at 18:37