A1 Journal article (refereed)
Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä (2023)
Komulainen, V., Perokorpi, I., Mustonen, S., & Eskelä-Haapanen, S. (2023). Opettajien käsityksiä roolistaan kotouttamisen edistäjinä. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 33(4), 71-90.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Komulainen, Vilma; Perokorpi, Inka; Mustonen, Sanna; Eskelä-Haapanen, Sirpa
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2023
Volume: 33
Issue number: 4
Pages range: 71-90
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access: Delayed open access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92672
Abstract
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää opettajien omia käsityksiä kokemuksistaan kotouttajina sekä siitä, mitkä asiat edistävät kotoutumista. Ensimmäinen tutkimuskysymyksemme tarkasteli opettajien kokemuksia hankkeesta. Niissä nousivat esille opettajien ilmaisemat käsitykset, opettajien kokemat vaatimukset kotouttajina sekä kotouttamisen yhteiskunnallinen merkitys. Toisen tutkimuskysymyksemme avulla saimme selville, mitkä tekijät opettajien mielestä edistävät onnistunutta kotouttamista. Tunnistimme sellaisiksi kielelliset tukitoimet, käytännön konkreettiset tukitoimet luokassa ja opettajan tuen tarjoajana.
Keywords: immigrants; integration of migrants; integration (passive); migrant integration; mothers; language skills; human agency; multiculturalism; adult education teaching; language-aware education; teachers; experiences (knowledge)
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
VIRTA submission year: 2023
JUFO rating: 1