A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
How do teachers exercise relational agency for supporting migrant students within social networks in schools from Scotland, Finland, and Sweden? (2024)


Pantić, N., Sarazin, M., Coppe, T., Oral, D., Manninen, E., Silvennoinen, K., Lund, A., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Li, S. (2024). How do teachers exercise relational agency for supporting migrant students within social networks in schools from Scotland, Finland, and Sweden?. Teaching and Teacher Education, 139, Article 104442. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104442


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatPantić, Nataša; Sarazin, Marc; Coppe, Thibault; Oral, Didem; Manninen, Eveliina; Silvennoinen, Kaisa; Lund, Anna; Hökkä, Päivi; Vähäsantanen, Katja; Li, Shupin

Lehti tai sarjaTeaching and Teacher Education

ISSN0742-051X

eISSN1879-2480

Julkaisuvuosi2024

Ilmestymispäivä26.12.2023

Volyymi139

Artikkelinumero104442

KustantajaElsevier

JulkaisumaaBritannia

Julkaisun kielienglanti

DOIhttps://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104442

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusOsittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93009


Tiivistelmä

This study examines how teachers exercise relational agency - working flexibly with other actors in their social networks to support migrant students. Teachers and other staff members from 7 schools in Scotland, Finland and Sweden participated in social network surveys (n = 1116), online logs (n = 275) and interviews (n = 82). A mixed-method social network analysis shows how networks facilitate relational agency as teachers reach out to others to mobilise resources and tacit knowledge within their school communities. The findings point to the critical role of professional collaboration and suggest that social networks shape how teachers work with specialists to support migrant students.


YSO-asiasanatkoulutopettajatnuoretmaahanmuuttajatsosiaaliset verkostotyhteistyö

Vapaat asiasanatrelational agency; migrant students; collaboration; mixed methods; social network analysis


Liittyvät organisaatiot


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

Raportointivuosi2024

Alustava JUFO-taso3


Viimeisin päivitys 2024-15-06 klo 21:46