A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
How do teachers exercise relational agency for supporting migrant students within social networks in schools from Scotland, Finland, and Sweden? (2024)
Pantić, N., Sarazin, M., Coppe, T., Oral, D., Manninen, E., Silvennoinen, K., Lund, A., Hökkä, P., Vähäsantanen, K., & Li, S. (2024). How do teachers exercise relational agency for supporting migrant students within social networks in schools from Scotland, Finland, and Sweden?. Teaching and Teacher Education, 139, Article 104442. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104442
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Pantić, Nataša; Sarazin, Marc; Coppe, Thibault; Oral, Didem; Manninen, Eveliina; Silvennoinen, Kaisa; Lund, Anna; Hökkä, Päivi; Vähäsantanen, Katja; Li, Shupin
Lehti tai sarja: Teaching and Teacher Education
ISSN: 0742-051X
eISSN: 1879-2480
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 26.12.2023
Volyymi: 139
Artikkelinumero: 104442
Kustantaja: Elsevier
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104442
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93009
Tiivistelmä
This study examines how teachers exercise relational agency - working flexibly with other actors in their social networks to support migrant students. Teachers and other staff members from 7 schools in Scotland, Finland and Sweden participated in social network surveys (n = 1116), online logs (n = 275) and interviews (n = 82). A mixed-method social network analysis shows how networks facilitate relational agency as teachers reach out to others to mobilise resources and tacit knowledge within their school communities. The findings point to the critical role of professional collaboration and suggest that social networks shape how teachers work with specialists to support migrant students.
YSO-asiasanat: koulut; opettajat; nuoret; maahanmuuttajat; sosiaaliset verkostot; yhteistyö
Vapaat asiasanat: relational agency; migrant students; collaboration; mixed methods; social network analysis
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Teaching that Matters for Migrant Students: Understanding Levers of Integration in Scotland, Finland and Sweden
- Hökkä, Päivi
- NordForsk
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 3