G5 Artikkeliväitöskirja
Adolescents’ usage activity, adherence, and gains from a brief online acceptance and commitment therapy–based intervention to promote psychological well-being (2024)
Nuorten käyttöaktiivisuus, sitoutuminen ja hyvinvoinnillinen hyötyminen viisi viikkoa kestävästä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvasta verkkointerventiosta


Hämäläinen, T. (2024). Adolescents’ usage activity, adherence, and gains from a brief online acceptance and commitment therapy–based intervention to promote psychological well-being [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 739. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9893-6


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatHämäläinen, Tetta

eISBN978-951-39-9893-6

Lehti tai sarjaJYU dissertations

eISSN2489-9003

Julkaisuvuosi2024

Sarjan numero739

Kirjan kokonaissivumäärä1 verkkoaineisto (81 sivua, 57 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)

KustantajaUniversity of Jyväskylä

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielienglanti

Pysyvä verkko-osoitehttps://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9893-6

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava


Tiivistelmä

Tämä väitöskirja tutki suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten nuorten käyttöaktiivisuutta, käyttöön sitoutumista, ja saatuja psyykkisen hyvinvoinnin hyötyjä viisi viikkoa kestäneen hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvan verkkointervention aikana. Osatutkimuksessa I (n = 161) kartoitettiin nuorten HOT-pohjaisen verkkointervention käyttöaktiivisuutta ja interventiokokemuksia ennakoivia tekijöitä. Osatutkimuksessa II (n = 161) selvitettiin ohjelmaan sitoutumisen ja käyttöaktiivisuuden yhteyksiä intervention aikana ilmenneisiin hyvinvoinnillisiin hyötyihin. Osatutkimuksessa III (n = 243) tarkasteltiin HOT-pohjaisen verkkointervention potentiaalia vaikuttaa nuorten myöhempään koulutukseen sitoutumiseen hyvinvoinnissa ilmenneiden muutosten kautta. Osatutkimuksessa I havaittiin, että erityisesti tytöillä sekä niillä nuorilla, joilla oli korkeammat itsesäätelyyn liittyvät taidot, ilmeni korkeampaa käyttöaktiivisuutta ja enemmän positiivisia kokemuksia. Käyttöaktiivisuuteen, koettuihin hyötyihin ja ohjelmaan tyytyväisyyteen perustuen tunnistettiin neljä alaryhmää. Osatutkimuksessa II myönteisten hyvinvoinnin muutosten havaittiin olevan yhteydessä siihen, missä määrin nuoret tekivät ohjelmassa suositeltuja tehtäviä ja kuinka paljon aikaa he käyttivät tehtävien tekemiseen. Tutkimuksessa löytyi kolme alaryhmää: (1) “Sitoutuneet ja suhteellisen paljon hyötyneet käyttäjät” (35%), (2) “Vähemmän sitoutuneet ja hyötyjä kokemattomat käyttäjät” (42%), ja (3) “Ei-sitoutuneet ja hyötyjä kokemattomat käyttäjät” (23%). Osatutkimuksessa III verkkointerventiolla havaittiin olevan epäsuora yhteys toisen asteen koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen vähentyneiden masennusoireiden kautta. Väitöskirjan tulokset syventävät ymmärrystä nuorten yksilöllisistä eroista verkkointerventioiden käyttöaktiivisuudessa ja -kokemuksissa sekä interventiotuloksissa. Väitöskirjan tulosten mukaan verkkointervention käyttöön sitoutuminen ja käyttöaktiivisuus ovat tärkeässä roolissa sen suhteen, millaisia hyvinvoinnillisia hyötyjä nuori saa ohjelmasta. Tulokset myös osoittivat HOT-pohjaisten verkkointerventioiden olevan sovellettavissa nuorten hyvinvoinnin tukemiseen, mikä puolestaan voi tukea myös heidän myöhempää sitoutumista koulutukseen.


YSO-asiasanathyväksymis- ja omistautumisterapiainterventiohoitoverkkopalvelutnuoretsitoutuminen (toiminta)aktiivisuushenkinen hyvinvointiväitöskirjat

Vapaat asiasanatverkkointerventio


Liittyvät organisaatiot

JYU-yksiköt:


Hankkeet, joissa julkaisu on tehty


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2024


Viimeisin päivitys 2024-03-07 klo 00:45