G5 Artikkeliväitöskirja
Adolescents’ usage activity, adherence, and gains from a brief online acceptance and commitment therapy–based intervention to promote psychological well-being (2024)
Nuorten käyttöaktiivisuus, sitoutuminen ja hyvinvoinnillinen hyötyminen viisi viikkoa kestävästä hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvasta verkkointerventiosta
Hämäläinen, T. (2024). Adolescents’ usage activity, adherence, and gains from a brief online acceptance and commitment therapy–based intervention to promote psychological well-being [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU dissertations, 739. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9893-6
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Hämäläinen, Tetta
eISBN: 978-951-39-9893-6
Lehti tai sarja: JYU dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 739
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (81 sivua, 57 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9893-6
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja tutki suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten nuorten käyttöaktiivisuutta, käyttöön sitoutumista, ja saatuja psyykkisen hyvinvoinnin hyötyjä viisi viikkoa kestäneen hyväksymis- ja omistautumisterapiaan (HOT) pohjautuvan verkkointervention aikana. Osatutkimuksessa I (n = 161) kartoitettiin nuorten HOT-pohjaisen verkkointervention käyttöaktiivisuutta ja interventiokokemuksia ennakoivia tekijöitä. Osatutkimuksessa II (n = 161) selvitettiin ohjelmaan sitoutumisen ja käyttöaktiivisuuden yhteyksiä intervention aikana ilmenneisiin hyvinvoinnillisiin hyötyihin. Osatutkimuksessa III (n = 243) tarkasteltiin HOT-pohjaisen verkkointervention potentiaalia vaikuttaa nuorten myöhempään koulutukseen sitoutumiseen hyvinvoinnissa ilmenneiden muutosten kautta. Osatutkimuksessa I havaittiin, että erityisesti tytöillä sekä niillä nuorilla, joilla oli korkeammat itsesäätelyyn liittyvät taidot, ilmeni korkeampaa käyttöaktiivisuutta ja enemmän positiivisia kokemuksia. Käyttöaktiivisuuteen, koettuihin hyötyihin ja ohjelmaan tyytyväisyyteen perustuen tunnistettiin neljä alaryhmää. Osatutkimuksessa II myönteisten hyvinvoinnin muutosten havaittiin olevan yhteydessä siihen, missä määrin nuoret tekivät ohjelmassa suositeltuja tehtäviä ja kuinka paljon aikaa he käyttivät tehtävien tekemiseen. Tutkimuksessa löytyi kolme alaryhmää: (1) “Sitoutuneet ja suhteellisen paljon hyötyneet käyttäjät” (35%), (2) “Vähemmän sitoutuneet ja hyötyjä kokemattomat käyttäjät” (42%), ja (3) “Ei-sitoutuneet ja hyötyjä kokemattomat käyttäjät” (23%). Osatutkimuksessa III verkkointerventiolla havaittiin olevan epäsuora yhteys toisen asteen koulutuspaikkaan tyytyväisyyteen vähentyneiden masennusoireiden kautta. Väitöskirjan tulokset syventävät ymmärrystä nuorten yksilöllisistä eroista verkkointerventioiden käyttöaktiivisuudessa ja -kokemuksissa sekä interventiotuloksissa. Väitöskirjan tulosten mukaan verkkointervention käyttöön sitoutuminen ja käyttöaktiivisuus ovat tärkeässä roolissa sen suhteen, millaisia hyvinvoinnillisia hyötyjä nuori saa ohjelmasta. Tulokset myös osoittivat HOT-pohjaisten verkkointerventioiden olevan sovellettavissa nuorten hyvinvoinnin tukemiseen, mikä puolestaan voi tukea myös heidän myöhempää sitoutumista koulutukseen.
YSO-asiasanat: hyväksymis- ja omistautumisterapia; interventiohoito; verkkopalvelut; nuoret; sitoutuminen (toiminta); aktiivisuus; henkinen hyvinvointi; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: verkkointerventio
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Nuorten hyvinvointia ja elämänhallintaa edistävän mobiilisovelluksen Nuorten
KOMPASSIN vaikuttavuustutkimukseen- Kiuru, Noona
- Keski-Suomen rahasto
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024