A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa
Toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi : DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia (2011)
Nieminen, L., Huhta, A., Ullakonoja, R., & Alderson, C. (2011). Toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnosointi : DIALUKI-hankkeen teoreettisia ja käytännöllisiä lähtökohtia. In E. Lehtinen, S. Aaltonen, M. Koskela, E. Nevasaari, & M. Skog-Södersved (Eds.), Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa (pp. 102-115). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry. AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 3. https://journal.fi/afinla/article/view/4470
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nieminen, Lea; Huhta, Ari; Ullakonoja, Riikka; Alderson, Charles
Emojulkaisu: Kielenkäyttö verkossa ja verkostoissa
Emojulkaisun toimittajat: Lehtinen, Esa; Aaltonen, Sirkku; Koskela, Merja; Nevasaari, Elina; Skog-Södersved, Mariann
ISBN: 978-951-9388-57-1
Lehti tai sarja: AFinLA-e Soveltavan kielitieteen tutkimuksia
ISSN: 1798-7822
eISSN: 1798-7822
Julkaisuvuosi: 2011
Sarjan numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 102-115
Kirjan kokonaissivumäärä: 138
Kustantaja: Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA ry
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://journal.fi/afinla/article/view/4470
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/95294
Lisätietoja: AFinLAn vuosikirja, 0781-030X ; 2011
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistyksen (AFinLA) julkaisuja, 0781-0318 ; n:o 69
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa käsittelemme toisella ja vieraalla kielellä lukemisen diagnostista arviointia DIALUKI-hankkeen kautta. DIALUKI – Toisen ja vieraan kielen lukemisen ja kirjoittamisen diagnosointi on Suomen Akatemian, Jyväskylän yliopiston ja Britannian ESRC:n rahoittama tutkimushanke (2010–2013), joka pyrkii syventämään ymmärrystämme toisella ja vieraalla kielellä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä kehittämään toimivia diagnostisia välineitä, jotta ongelmiin näillä kielitaidon osa-alueilla voitaisiin puuttua nykyistä paremmin.
YSO-asiasanat: vieraat kielet; toinen kieli; kielen oppiminen; lukutaito; arviointi; oppimisvaikeudet
Vapaat asiasanat: diagnostinen arviointi; toisella ja vieraalla kielellä lukeminen
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2011
Alustava JUFO-taso: Not rated