A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
An experimental design for comparing interactive methods based on their desirable properties (2024)
Afsar, B., Silvennoinen, J., Ruiz, F., Ruiz, A. B., Misitano, G., & Miettinen, K. (2024). An experimental design for comparing interactive methods based on their desirable properties. Annals of Operations Research, Early online. https://doi.org/10.1007/s10479-024-05941-6
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Afsar, Bekir; Silvennoinen, Johanna; Ruiz, Francisco; Ruiz, Ana B.; Misitano, Giovanni; Miettinen, Kaisa
Lehti tai sarja: Annals of Operations Research
ISSN: 0254-5330
eISSN: 1572-9338
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 17.04.2024
Volyymi: Early online
Kustantaja: Springer Science+Business Media
Julkaisumaa: Alankomaat
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/s10479-024-05941-6
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94448
Tiivistelmä
In multiobjective optimization problems, Pareto optimal solutions representing different tradeoffs cannot be ordered without incorporating preference information of a decision maker (DM). In interactive methods, the DM takes an active part in the solution process and provides preference information iteratively. Between iterations, the DM can learn how achievable the preferences are, learn about the tradeoffs, and adjust the preferences. Different interactive methods have been proposed in the literature, but the question of how to select the best-suited method for a problem to be solved remains partly open. We propose an experimental design for evaluating interactive methods according to several desirable properties related to the cognitive load experienced by the DM, the method’s ability to capture preferences and its responsiveness to changes in the preferences, the DM’s satisfaction in the overall solution process, and their confidence in the final solution. In the questionnaire designed, we connect each questionnaire item to be asked with a relevant research question characterizing these desirable properties of interactive methods. We also conduct a between-subjects experiment to compare three interactive methods and report interesting findings. In particular, we find out that trade-off-free methods may be more suitable for exploring the whole set of Pareto optimal solutions, while classification-based methods seem to work better for fine-tuning the preferences to find the final solution.
YSO-asiasanat: optimointi; monitavoiteoptimointi; pareto-tehokkuus; päätöksenteko; päättäjät; päätöksentukijärjestelmät; interaktiivisuus; valintakriteerit
Vapaat asiasanat: multiple criteria optimization; interactive methods; performance comparison; empirical experiments; human decision makers
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Datapohjainen päätöksenteon tuki monitavoiteoptimoinnin avulla (DAEMON)
- Miettinen, Kaisa
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
Alustava JUFO-taso: 1
- Laskennallinen tiede (Informaatioteknologian tiedekunta IT) LASK
- Multiobjective Optimization Group (Informaatioteknologian tiedekunta IT) MOG
- Resurssiviisausyhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Wisdom
- Kognitiotiede (Informaatioteknologian tiedekunta IT) KOG
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Koulutusteknologia ja kognitiotiede (Informaatioteknologian tiedekunta IT) LEACS