O4 Muu kirjoitus
Towards an initial operationalisation of disciplinary literacies (2024)
Nikula, T., Nashaat-Sobhy, N., Minardi, S., Gülle, T., Yalçın, Ş., Kara Duman, S., Bozbıyık, M., Delibegović Džanić, N., Ellison, M., Gerns, P., Gómez, E., Hanušová, S., Kováčiková, E., Kääntä, L., Lin, A., Llinares, A., Lo, Y. Y., Lopriore, L., Meyer, O., . . . Žmavc, J. (2024, March). Towards an initial operationalisation of disciplinary literacies. https://hdl.handle.net/11353/10.2050621
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Nikula, Tarja; Nashaat-Sobhy, Nashwa; Minardi, Silvia; Gülle, Talip; Yalçın, Şebnem; Kara Duman, Saime; Bozbıyık, Merve; Delibegović Džanić, Nihada; Ellison, Maria; Gerns, Pilar; et al.
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 14.03.2024
Volyymi: March
Kustantaja: CLIL Network for Languages in Education
Julkaisumaa: Itävalta
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://hdl.handle.net/11353/10.2050621
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94449
Lisätietoja: A paper by CLILNetLE Working Group 1.
Tiivistelmä
This file provides an initial conceptualization bi/multilingual disciplinary literacies. This conceptualization is an outcome of a collaborative effort by scholars from across European Cooperation in Science and Technology member countries. The conceptualization highlights the intertwined nature of subject matter with language in fostering disciplinary knowledge creation and communication, and in active participation in society. Disciplinary literacy is described as multi-dimensional, incorporating multi-/trans-semiotic, bi-/multi-/translingual, functional, critical, and technological aspects. The document also stresses the role of schooling in recontextualizing disciplinary knowledge and in preparing students academically and as informed societal participants. It also calls for collaboration between language and content teachers and emphasizes the need for further research to operationalize and integrate bi/multilingual disciplinary literacies into educational practice.
YSO-asiasanat: korkeakouluopetus; vieraskielinen opetus; kieltenopetus; tieteenalat; monilukutaito; monikielisyys; didaktiikka
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Ei raportoida
- Soveltava kielentutkimus (Soveltavan kielentutkimuksen keskus SOLKI)
- Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Aiemmin RECLAS
- Englannin kieli (Kieli- ja viestintätieteiden laitos KIVI) EKI
- Suomen kieli (Kieli- ja viestintätieteiden laitos KIVI) SKI