A1 Journal article (refereed)
Kohti oppimista : pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla (2024)


Toivainen, J., Vehkakoski, T., & Niemi, K. (2024). Kohti oppimista : pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 34(1), 34-56.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsToivainen, Janita; Vehkakoski, Tanja; Niemi, Kreeta

Journal or seriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin

ISSN2342-9046

Publication year2024

Volume34

Issue number1

Pages range34-56

PublisherNiilo Mäki Instituutti

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessNot open

Publication channel open accessDelayed open access channel

Additional informationTutkimukset
Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.


Abstract

Tutkimme artikkelissa oppituntien aikaista pienryhmiin jakautumista alakoulun avoimissa, inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Kiinnostuksen kohteenamme oli, miten sosiaalinen inkluusio toteutuu opettajien jakaessa oppilaita pienryhmiin ilman ennalta mietittyjä ryhmä- jakoja tai oppilaiden saadessa itse muodostaa ryhmän. Videoidun oppituntiaineiston (N = 25 tuntia) yksityiskohtaisen keskustelunanalyyttisen tarkastelun avulla tunnistimme kolme oppilaiden tapaa muodostaa ja vahvistaa erilaisia kategoriaryhmiä ja niihin kuulumista ryhmäkokoonpanoista neuvoteltaessa: 1) mukaan ottaminen kaveruuden pohjalta, 2) ulossulkeminen ja mukaan ottaminen sukupuolen perusteella ja 3) ulossulkeminen erityisen tuen saamisen pohjalta. Tutkimus tuo näkyväksi sen, miten pienryhmien muodostaminen sisältää paljon oppilaiden keskinäistä sosiaalista neuvottelua ja mahdollisesti turvattomuutta herättäviä tilanteita, joissa oppilaiden on vaarana päätyä työskentelemään yksin. Toimivien pienryhmien muodostaminen edellyttää opettajilta herkkyyttä puuttua oppilaiden taipumukseen nojautua eri kategoriaryhmiin heidän pyrkiessään vahvistamaan omaa asemaansa tai heikentämään toisen asemaa ryhmiin jakautumisessa. Lisäksi ryhmien kokoonpanojen olisi hyvä perustua vaihtelevasti eri tekijöihin, joita oppilaat eivät voisi ennakoida samalla tavoin kuin minkä esimerkiksi istumajärjestykseen perustuva ryhmänmuodostus mahdollistaa.


Keywordslower comprehensive school pupilsgroup worksmall groupsgrouping (social psychology)social interactioninclusionsocialisationlearning environmentopenness

Free keywordssosiaalinen inkluusio; pienryhmätyöskentely; ryhmäjako; kategoriaryhmä; avoin oppimisympäristö


Contributing organizations


Related projects


Ministry reportingYes

Preliminary JUFO rating1


Last updated on 2024-28-04 at 07:32