A1 Journal article (refereed)
Kohti oppimista : pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla (2024)
Toivainen, J., Vehkakoski, T., & Niemi, K. (2024). Kohti oppimista : pienryhmien kokoonpanoista neuvotteleminen alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 34(1), 34-56.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Toivainen, Janita; Vehkakoski, Tanja; Niemi, Kreeta
Journal or series: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
Publication year: 2024
Volume: 34
Issue number: 1
Pages range: 34-56
Publisher: Niilo Mäki Instituutti
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access: Delayed open access channel
Additional information: Tutkimukset
Artikkeli avautuu kustantajan palvelussa noin kahden vuoden kuluttua julkaisemisesta.
Abstract
Tutkimme artikkelissa oppituntien aikaista pienryhmiin jakautumista alakoulun avoimissa, inklusiivisissa oppimisympäristöissä. Kiinnostuksen kohteenamme oli, miten sosiaalinen inkluusio toteutuu opettajien jakaessa oppilaita pienryhmiin ilman ennalta mietittyjä ryhmä- jakoja tai oppilaiden saadessa itse muodostaa ryhmän. Videoidun oppituntiaineiston (N = 25 tuntia) yksityiskohtaisen keskustelunanalyyttisen tarkastelun avulla tunnistimme kolme oppilaiden tapaa muodostaa ja vahvistaa erilaisia kategoriaryhmiä ja niihin kuulumista ryhmäkokoonpanoista neuvoteltaessa: 1) mukaan ottaminen kaveruuden pohjalta, 2) ulossulkeminen ja mukaan ottaminen sukupuolen perusteella ja 3) ulossulkeminen erityisen tuen saamisen pohjalta. Tutkimus tuo näkyväksi sen, miten pienryhmien muodostaminen sisältää paljon oppilaiden keskinäistä sosiaalista neuvottelua ja mahdollisesti turvattomuutta herättäviä tilanteita, joissa oppilaiden on vaarana päätyä työskentelemään yksin. Toimivien pienryhmien muodostaminen edellyttää opettajilta herkkyyttä puuttua oppilaiden taipumukseen nojautua eri kategoriaryhmiin heidän pyrkiessään vahvistamaan omaa asemaansa tai heikentämään toisen asemaa ryhmiin jakautumisessa. Lisäksi ryhmien kokoonpanojen olisi hyvä perustua vaihtelevasti eri tekijöihin, joita oppilaat eivät voisi ennakoida samalla tavoin kuin minkä esimerkiksi istumajärjestykseen perustuva ryhmänmuodostus mahdollistaa.
Keywords: lower comprehensive school pupils; group work; small groups; grouping (social psychology); social interaction; inclusion; socialisation; learning environment; openness
Free keywords: sosiaalinen inkluusio; pienryhmätyöskentely; ryhmäjako; kategoriaryhmä; avoin oppimisympäristö
Contributing organizations
Related projects
- Challenges and Affordances for Self-regulated Learning and Classroom Dialogue in Open Learning Environments
- Niemi, Kreeta
- Research Council of Finland
Ministry reporting: Yes
Preliminary JUFO rating: 1