A1 Journal article (refereed)
Lieventävät liitepartikkelit opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa yläkoulun fysiikan oppitunneilla (2024)
Lehesvuori, S., & Nikula, T. (2024). Lieventävät liitepartikkelit opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa yläkoulun fysiikan oppitunneilla. FMSERA Journal, FORTHCOMING.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Lehesvuori, Sami; Nikula, Tarja
Journal or series: FMSERA Journal
eISSN: 2490-158X
Publication year: 2024
Volume: FORTHCOMING
Publisher: Finnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA)
Publication country: Finland
Publication language: English
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
kanssa. Lisäksi kahden esimerkin kautta tarkastellaan vuorovaikutuksen analyysiä hyödyntäen tarkemmin tilanteita, joissa lieventävät liitepartikkelit esiintyvät opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että lieventäminen liittyy useimmiten vastaamisen helpottamiseen. Lisäksi vastaamisen helpottaminen liittyy usein tilanteeseen, jossa oppilailta haetaan oikeaa vastausta tai annetaan rajatusti liikkumavaraa. Harvinaiseksi havaittuun dialogiseen vuorovaikutukseen liittyy, että oppilaita kannustetaan perustelemaan tai jakamaan vapaammin ajatuksiaan.
Keywords: upper comprehensive school; natural sciences; teaching and instruction; dialogue; linguistic interaction; questions; clitics; Finnish language
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2024
Preliminary JUFO rating: 1
- Teacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education) (University of Jyväskylä JYU) JYU.Edu; Formerly JYU.Ope
- Applied language studies (Centre for Applied Language Studies SOLKI)
- Multiliteracies for social participation and in learning across the life span (University of Jyväskylä JYU) MultiLEAP; 2021-2026. Formerly RECLAS