A1 Journal article (refereed)
Lieventävät liitepartikkelit opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa yläkoulun fysiikan oppitunneilla (2024)


Lehesvuori, S., & Nikula, T. (2024). Lieventävät liitepartikkelit opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa yläkoulun fysiikan oppitunneilla. FMSERA Journal, FORTHCOMING.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsLehesvuori, Sami; Nikula, Tarja

Journal or seriesFMSERA Journal

eISSN2490-158X

Publication year2024

VolumeFORTHCOMING

PublisherFinnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA)

Publication countryFinland

Publication languageEnglish

Publication open accessOpenly available

Publication channel open accessOpen Access channel


Abstract

Tutkimuksessa perehdytään lieventäviin liitepartikkeleihin opettajien kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimusaineistona on automaattisen puheentunnistuksen tulosteet opettajan puheesta 25 fysiikan opettajan tunneilta samasta sähköopin aihealueesta. Tulosteista selvitettiin hakutoimintoa käyttäen yleisimpien kysymyssanojen esiintyvyys sekä perusmuodossaan että lieventävien liitepartikkelien -s ja -hän/hän
kanssa. Lisäksi kahden esimerkin kautta tarkastellaan vuorovaikutuksen analyysiä hyödyntäen tarkemmin tilanteita, joissa lieventävät liitepartikkelit esiintyvät opettajan kysymyksissä ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että lieventäminen liittyy useimmiten vastaamisen helpottamiseen. Lisäksi vastaamisen helpottaminen liittyy usein tilanteeseen, jossa oppilailta haetaan oikeaa vastausta tai annetaan rajatusti liikkumavaraa. Harvinaiseksi havaittuun dialogiseen vuorovaikutukseen liittyy, että oppilaita kannustetaan perustelemaan tai jakamaan vapaammin ajatuksiaan.


Keywordsupper comprehensive schoolnatural sciencesteaching and instructiondialoguelinguistic interactionquestionscliticsFinnish language


Contributing organizations


Ministry reportingYes

Reporting Year2024

Preliminary JUFO rating1


Last updated on 2024-13-05 at 18:07