G5 Artikkeliväitöskirja
Teacher identity tensions and professional agency in the Hong Kong context (2024)
Lau, J. (2024). Teacher identity tensions and professional agency in the Hong Kong context [Doctoral dissertation]. University of Jyväskylä. JYU Dissertations, 779. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0147-0
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Lau, Josephine
eISBN: 978-952-86-0147-0
Lehti tai sarja: JYU Dissertations
eISSN: 2489-9003
Julkaisuvuosi: 2024
Sarjan numero: 779
Kirjan kokonaissivumäärä: 1 verkkoaineisto (80 sivua, 58 sivua useina numerointijaksoina, 3 numeroimatonta sivua)
Kustantaja: University of Jyväskylä
Kustannuspaikka: Jyväskylä
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-86-0147-0
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Opettajat ovat ensimmäisenä rintamassa muuttamassa koulutuskäytäntöjä ja toteuttamassa pedagogisia innovaatioita valmistaakseen nuoret sukupolvet yhteiskunnallisiin haasteisiin ja epävarmuuksiin tulevaisuudessa. Silti opettajien identiteettikonflikteja voi syntyä, kun ulkoiset vaatimukset ja odotukset ovat ristiriidassa opettajien ammattikäsityksen ja arvojen kanssa. Ratkaisemattomat konfliktit vähentävät opettajien työtyytyväisyyttä ja ammattivelvollisuuden tunnetta. Opettajien ammatillisen kehityksen vahvistamiseksi koulutuksen muutoksen osalta on tärkeää osallistaa opettajat aktiivisiksi toimijoiksi ja tukea heidän ammatillista toimijuuttaan urapolulla. Opettajien toimijuus voi toteutua kehittämällä omia ja yhteisönsä työkäytäntöjä, vaikuttamalla organisaatiossa ja neuvottelemalla ammatillisesta identiteetistään tilannesidonnaisessa ympäristössään. Silti tutkimuksessa on edelleen aukkoja siinä, mitä opettajan identiteettikonflikteja syntyy uran varrella ja miten ammatillinen toimijuus muuttuu ja jatkuu pitkittäisnäkökulmasta. Lisäksi empiirisiä tutkimuksia, jotka pureutuvat korkean valtasuhteen työpaikkakulttuuria sisältäviin ympäristöihin, on vielä harvemmin. Tämä väitöskirja pyrkii tutkimaan opettajien identiteettikonflikteja ja ammatillista toimijuutta Hongkongin sosiaalikulttuurisessa kontekstissa. Väitöskirja koostui kolmesta osatutkimuksesta, jotka käyttivät laadullisia menetelmiä. Osatutkimus 1 paljasti opettajien identiteettikonflikteja tilannesidonnaisessa sosiaalipoliittisessa ja välittömässä kouluympäristössä sekä eri uravaiheet liittyvät identiteettikonflikteihin ja niihin liittyviin selviytymisstrategioihin. Osatutkimus 2 keskittyi opettajien ammatilliseen toimijuuteen Hongkongin kontekstissa, joka sisältää keskitetyn hajautetun koulutushallintajärjestelmän ja hierarkkisen kulttuurisen työympäristön. Toimijuus ilmeni pedagogisina ja suhteellisina näkökohtina, ja kontekstiin liittyvät toimijuutta edistävät tekijät esitettiin. Osatutkimus 3 oli pitkittäistutkimus, jossa tutkittiin opettajien ammatillisen toimijuuden muutoksia ja jatkuvuuksia, ja siinä tunnistettiin neljä toimijatyyppejä: laajentava, strateginen, tutkiva ja hiipuva toimijuus. Tämä väitöskirja väitti, että opettajien toimijuutta voi vahvistaa luottamus johtamiseen, yhteistyöhön työyhteisössä ja demokraattisten viestintäkanavien saatavuuteen keskeisiin politiikkoihin, huolimatta historiallisesti ja kulttuurisesti juurtuneesta hierarkkisesta rakenteesta työympäristössä kuten Hongkongissa.
YSO-asiasanat: opettajat; ammatti-identiteetti; arvot (käsitykset); ristiriidat; toimijuus; urakehitys; pitkittäistutkimus; väitöskirjat
Vapaat asiasanat: laadullinen analyysi; longitudinaalinen tutkimus; opettajan ammatillinen toimijuus; opettajan identiteettikonfliktit; opettajan urakehitys
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024