D2 Article in a professional book
Teknologiakasvatus varhaisvuosina (2020)


Turja, L. (2020). Teknologiakasvatus varhaisvuosina. In E. Hujala, & L. Turja (Eds.), Varhaiskasvatuksen käsikirja (5., uudistettu painos., pp. 198-209). PS-kustannus.


JYU authors or editors


Publication details

All authors or editorsTurja, Leena

Parent publicationVarhaiskasvatuksen käsikirja

Parent publication editorsHujala, Eeva; Turja, Leena

ISBN978-952-370-067-3

eISBN978-952-370-075-8

Edition5., uudistettu painos

Publication year2020

Pages range198-209

Number of pages in the book385

PublisherPS-kustannus

Place of PublicationJyväskylä

Publication countryFinland

Publication languageFinnish

Publication open accessNot open

Publication channel open access


Abstract

Tämän artikkelin kirjoittamisen taustalla on selvittänyt EU-projekti UPDATE, jossa toimin tutkijana ja haiskasvatuksen osa-alueella (ks. Turja 2008; Turja 2009; Turja, Endepohls-Ulpe & baloney 2009; Turja & Paas 2011). Projektin aikana ideoitiin, kokeiltiin ja tutkittiin erilaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksen opiskelijoiden ja koulutuksessa vierailleiden lapsiryhmien kanssa varhaisvuosien teknologiakasvatuksen kehittämiseksi. Sittemmin teknologiakasvatus on nostettu selkeästi esiin myös suomalaista varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa oppimisalueella Tutkin ja toimin ympäristössäni (Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014; Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016; 2018). Keskeisenä lähtökohtana tässä luvussa on sosiokulttuurinen ja ekologis-systeeminen ajattelutapa (mm. Bronfenbrenner 1979; Vygotsky 1978), jotka korostavat sitä, että lasten oppiminen ja kehittyminen tapahtuu moninaisissa konteksteissa: niin koti- kuin varhaiskasvatusympäristöissä sekä yhä enemmän myös erilaisten medioiden vaikutuksen piirissä - yhteiskuntarakenteiden ja -politiikan kehystämänä. Arjen käytäntöjen taustalla on erilaisia enemmän ja vähemmän tiedostettuja pyrkimyksiä sekä kulttuurisia arvoja, asenteita ja uskomuksia. (Mm. McClu re ym. 2017, 5.) Nämä määrittävät lasten kehittymistä myös teknologisina kansalaisina ja toimijoina.


Keywordsearly childhood education and careplaying (children's games)technologygenderingtechnology educationlearning environmentpedagogical objectivespedagogy


Contributing organizations


Ministry reportingYes


Last updated on 2024-14-09 at 21:26