D2 Article in a professional book
Teknologiakasvatus varhaisvuosina (2020)
Turja, L. (2020). Teknologiakasvatus varhaisvuosina. In E. Hujala, & L. Turja (Eds.), Varhaiskasvatuksen käsikirja (5., uudistettu painos., pp. 198-209). PS-kustannus.
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Turja, Leena
Parent publication: Varhaiskasvatuksen käsikirja
Parent publication editors: Hujala, Eeva; Turja, Leena
ISBN: 978-952-370-067-3
eISBN: 978-952-370-075-8
Edition: 5., uudistettu painos
Publication year: 2020
Pages range: 198-209
Number of pages in the book: 385
Publisher: PS-kustannus
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Publication open access: Not open
Publication channel open access:
Abstract
Tämän artikkelin kirjoittamisen taustalla on selvittänyt EU-projekti UPDATE, jossa toimin tutkijana ja haiskasvatuksen osa-alueella (ks. Turja 2008; Turja 2009; Turja, Endepohls-Ulpe & baloney 2009; Turja & Paas 2011). Projektin aikana ideoitiin, kokeiltiin ja tutkittiin erilaisia toimintatapoja varhaiskasvatuksen opiskelijoiden ja koulutuksessa vierailleiden lapsiryhmien kanssa varhaisvuosien teknologiakasvatuksen kehittämiseksi. Sittemmin teknologiakasvatus on nostettu selkeästi esiin myös suomalaista varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa oppimisalueella Tutkin ja toimin ympäristössäni (Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014; Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016; 2018). Keskeisenä lähtökohtana tässä luvussa on sosiokulttuurinen ja ekologis-systeeminen ajattelutapa (mm. Bronfenbrenner 1979; Vygotsky 1978), jotka korostavat sitä, että lasten oppiminen ja kehittyminen tapahtuu moninaisissa konteksteissa: niin koti- kuin varhaiskasvatusympäristöissä sekä yhä enemmän myös erilaisten medioiden vaikutuksen piirissä - yhteiskuntarakenteiden ja -politiikan kehystämänä. Arjen käytäntöjen taustalla on erilaisia enemmän ja vähemmän tiedostettuja pyrkimyksiä sekä kulttuurisia arvoja, asenteita ja uskomuksia. (Mm. McClu re ym. 2017, 5.) Nämä määrittävät lasten kehittymistä myös teknologisina kansalaisina ja toimijoina.
Keywords: early childhood education and care; playing (children's games); technology; gendering; technology education; learning environment; pedagogical objectives; pedagogy
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Parent publication with JYU authors: