A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
The cohort trends of social connectedness in secondary school students in Finland between 2017 and 2021 (2024)
Read, S., Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Helenius, J., & Junttila, N. (2024). The cohort trends of social connectedness in secondary school students in Finland between 2017 and 2021. PLoS ONE, 19(10), Article e0312579. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0312579
Tutkimusta rahoitti strategisen tutkimuksen neuvosto, joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Read, Sanna; Salmela-Aro, Katariina; Kiuru, Noona; Helenius, Jenni; Junttila, Niina
Lehti tai sarja: PLoS ONE
eISSN: 1932-6203
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 28.10.2024
Volyymi: 19
Lehden numero: 10
Artikkelinumero: e0312579
Kustantaja: Public Library of Science
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0312579
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/97914
Tiivistelmä
The aim was to investigate the cohort trends of the experienced social connectedness in secondary school students between 2017 and 2021 and whether these trends vary by gender, school level and sociodemographic background. We used nationally representative Finnish data of 450,864 students in lower and upper secondary education. Social connectedness was measured by number of close friends, feelings of loneliness and sense of belonging at school. Adjusted regression analyses included year, gender, school level and sociodemographic factors (parental education, immigrant status of the student and urban-rural area of the school). The results showed that social connectedness declined from 2017 to 2021: 11% decline in having 3+ close friends, 15% increase in loneliness and 8% decline in belonging at school. The decline was especially large in girls and upper secondary school. Although some socio-demographically disadvantaged groups showed lower levels of social connectedness, there were differences by gender, school level and year. Many differences diminished because the more advantaged groups declined faster, i.e. moved towards the less advantaged groups. Declining social connectedness in young people is a worrying trend that requires a public health focus on the whole cohort while accommodating the variation by the individual and environmental context.
YSO-asiasanat: nuoret; koulutus; keskiasteen koulutus; sosiaaliset suhteet; sosiaalinen tausta; hyvinvointi; yksinäisyys; yhteenkuuluvuus; kohorttitutkimus
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Silta tulevaisuuteen -
Digitalisaation vaikutukset nuorten oppimiseen sekä tunteiden, aivojen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen kehitykseen- Salmela-Aro, Katariina
- Suomen Akatemia
- Oikeus osallisuuteen: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa
- Kiuru, Noona
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2024
Alustava JUFO-taso: 1
- Psykologia (Psykologian laitos PSY) PSY
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS
- Käyttäytymisen muutos, hyvinvointi ja terveys elämänkulussa (Jyväskylän yliopisto JYU) BC-Well
- Monitieteinen oppimisen ja opetuksen tutkimus (Jyväskylän yliopisto JYU) MultiLeTe
- Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö (Jyväskylän yliopisto JYU) JYU.Well
- Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys (Jyväskylän yliopisto JYU) SOSUS