D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessa
Laadunvarmennus yleisissä kielitutkinnoissa (2024)
Ahola, S., Neittaanmäki, R., & Hirvelä, T. (2024). Laadunvarmennus yleisissä kielitutkinnoissa. In T. Leblay, & S. Ahola (Eds.), Yleiset kielitutkinnot 30 vuotta (pp. 91-101). Opetushallitus. Raportit ja selvitykset, 2024: 8. https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/yleiset-kielitutkinnot-30-vuotta
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ahola, Sari; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija
Emojulkaisu: Yleiset kielitutkinnot 30 vuotta
Emojulkaisun toimittajat: Leblay, Tarja; Ahola, Sari
eISBN: 978-952-13-6967-4
Lehti tai sarja: Raportit ja selvitykset
ISSN: 1798-8918
eISSN: 1798-8926
Julkaisuvuosi: 2024
Ilmestymispäivä: 13.12.2024
Sarjan numero: 2024: 8
Artikkelin sivunumerot: 91-101
Kirjan kokonaissivumäärä: 153
Kustantaja: Opetushallitus
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/yleiset-kielitutkinnot-30-vuotta
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99178
Tiivistelmä
Yleisten kielitutkintojen (YKI) todistus on monelle tutkintoihin osallistuvalle tärkeä, koska sitä käytetään monissa eri tilanteissa, joissa halutaan osoittaa kielitaitovaatimusten edellyttämä kielitaito. Tällaiset osallistujan elämää koskettavat käyttötarkoitukset edellyttävät tutkintojärjestelmältä laadunvarmennusta, jotta todistuksessa mainitut arviot antavat oikeaa tietoa osallistujan senhetkisestä kielitaitotasosta. Tästä syystä laadunvarmennus on osa jatkuvia käytänteitä YKIssä, ja laatua tarkkaillaan tutkintojärjestelmässä niin laadullisten kuin määrällisten menetelmien avulla. Laatuun pyritään vaikuttamaan myös erilaisilla YKIin liittyvillä tutkimuksilla, koska niiden avulla saadaan syvempää tietoa tutkintojärjestelmän käytänteistä ja toimijoista (ks. lisää Ahola, Honko & Huhta tässä julkaisussa). Tässä artikkelissa esittelemme ensin, miksi kielitestien laadunvarmennus on tärkeää, ja sen jälkeen kuvaamme, miten YKI-tutkintojen laatua seurataan tutkintojärjestelmässä. YKI-tutkintojen laatuun liittyvä osuus on jaettu kahteen kokonaisuuteen: tehtäviin ja testikokonaisuuksiin sekä arviointiprosessiin liittyvään laadunvarmennukseen. Artikkelissa keskitymme englannin, ruotsin ja suomen tutkintoihin liittyviin laadunvarmennuskäytänteisiin, koska pääosa YKIn osallistujista on näiden tutkintokielten osallistujia ja koska näissä tutkintokielissä osallistujamäärät mahdollistavat kehittyneempien, laajastikin testauksessa ja arvioinnissa käytettävien IRT (Item Response Theory) -pohjaisten tilastollisten menetelmien hyödyntämisen osana laadunvarmennusta. Kaikissa YKIn tutkinnoissa tehdään laatuun liittyviä varmistuksia, mutta prosesseissa on eroja. Esimerkiksi tutkinnoissa, joissa osallistujia on vähän, IRT-pohjaisia tilastollisia analyysimenetelmiä ei voida käyttää laadunvarmennuksessa.
YSO-asiasanat: kielitutkinnot; kielikokeet; kielitaito; arviointi; tutkintojärjestelmät; laadunvarmistus
Vapaat asiasanat: Yleiset kielitutkinnot (YKI)
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: