B1 Kirjoitus tieteellisessä aikakauslehdessä
Näkökulmia oppilaan kouluun kiinnittymiseen (2017)
Virtanen, T. (2017). Näkökulmia oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 27(2), 4-13. http://bulletin.nmi.fi/article/vaitoskirja-student-engagement-in-finnish-lower-secondary-school-2/
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Virtanen, Tuomo
Lehti tai sarja: Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
ISSN: 2342-9046
eISSN: 2953-996X
Julkaisuvuosi: 2017
Volyymi: 27
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 4-13
Kustantaja: Niilo Mäki instituutti
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Pysyvä verkko-osoite: http://bulletin.nmi.fi/article/vaitoskirja-student-engagement-in-finnish-lower-secondary-school-2/
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Viivästetysti avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78347
Lisätietoja: Lectio praecursoria. KM Tuomo Virtasen väitöskirja Student Engagement in Finnish Lower Secondary School on tarkastettu Jyväskylän yliopistossa 21.10.2016.
Tiivistelmä
Oppilaan kouluun kiinnittyminen (eli student tai school engagement) on käsite, jonka avulla tutkijat pyrkivät ymmärtämään oppilaan koulussa menestymisen edellytyksiä sekä koulunkäyntiin liittyviä ongelmia. Hyvin yleisellä tasolla sen voidaan sanoa olevan oppilaan ja hänen kouluympäristönsä välinen vuorovaikutussuhde. Se suuntaa kasvattajan huomion oppilaan piirteistä – jotka ovat suhteellisen pysyviä – kouluympäristöön ja kouluympäristön muokkaamiseen sellaiseksi, että se voi edistää oppilaan kiinnittymistä kouluun.
YSO-asiasanat: yläkoululaiset; koulunkäynti; oppimisympäristö; sitoutuminen (toiminta); kouluviihtyvyys; opintomenestys
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2017
JUFO-taso: 0