A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Playing the Nonhuman : Alien Experiences in Aliens vs. Predator (2020)
Arjoranta, J. (2020). Playing the Nonhuman : Alien Experiences in Aliens vs. Predator. In S. Karkulehto, A.-K. Koistinen, & E. Varis (Eds.), Reconfiguring Human, Nonhuman and Posthuman in Literature and Culture (pp. 108-124). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429243042-8
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Arjoranta, Jonne
Emojulkaisu: Reconfiguring Human, Nonhuman and Posthuman in Literature and Culture
Emojulkaisun toimittajat: Karkulehto, Sanna; Koistinen, Aino-Kaisa; Varis, Essi
ISBN: 978-0-367-19747-6
eISBN: 978-0-429-24304-2
Julkaisuvuosi: 2020
Artikkelin sivunumerot: 108-124
Kirjan kokonaissivumäärä: 400
Kustantaja: Routledge
Kustannuspaikka: New York
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.4324/9780429243042-8
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72634
Tiivistelmä
In the fifth chapter, Jonne Arjoranta continues investigating these medium-specific imaginations by examining how video games portray the nonhuman, what kind of assumptions they make about being nonhuman, and what kind of tools and techniques they use to convey the (imagined) experience of nonhumanness. The analysis focuses on Aliens vs. Predator (2010, Rebellion Developments), which features three different but intertwined campaigns that allow the player to play as a human, an alien, and a predator. The game thereby evokes two playing experiences that are supposedly nonhuman, and enables direct comparison between them and the “normal” experience of playing as human. The discussion around these playing experiences is further complemented with examples from other games that present playable nonhuman characters and, like the previous two chapters, draws theoretical support from the notion of embodied cognition.
YSO-asiasanat: videopelit; pelihahmot; kokeminen; posthumanismi
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2020
JUFO-taso: 3
Emojulkaisu, jossa JYU-tekijöitä: