D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Kielikoulutuksen saavutettavuus eurooppalaisessa perusopetuksessa : pääsyn, mahdollistumisen ja arvon näkökulmia (2019)
Access to Language Education in European Comprehensive Education : Getting in, getting it, getting out


Kyckling, E., Vaarala, H., Ennser-Kananen, J., Saarinen, T., & Suur-Askola, L.-M. (2019). Kielikoulutuksen saavutettavuus eurooppalaisessa perusopetuksessa : pääsyn, mahdollistumisen ja arvon näkökulmia. Soveltavan kielentutkimuksen keskus. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7817-4


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajatKyckling, Erja; Vaarala, Heidi; Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina; Suur-Askola, Laura-Maija

eISBN978-951-39-7817-4

Julkaisuvuosi2019

Kirjan kokonaissivumäärä76

KustantajaSoveltavan kielentutkimuksen keskus

KustannuspaikkaJyväskylä

JulkaisumaaSuomi

Julkaisun kielisuomi

Pysyvä verkko-osoitehttp://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7817-4

Julkaisun avoin saatavuusAvoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuusKokonaan avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX)https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94003


Tiivistelmä

Tässä opetus- ja kulttuuriministeriön tilaamassa selvityksessä tarkastellaan kieltenopetuksen saavutettavuutta ja tasa-arvoa edistäviä politiikkatoimia kansainvälisellä tasolla. Selvityksessä kartoitetaan perusopetuksen (compulsory education) kieltenopetuksen saavutettavuutta sekä Euroopan unionin tasolla että viidessä pohjoismaisessa tai Euroopan unioniin kuuluvassa tapaustutkimusmaassa (Ruotsi, Norja, Tanska, Itävalta ja Slovenia). Selvityksessä Suomen tilannetta suhteutetaan muihin konteksteihin. Selvityksen keskeisenä tavoitteena on tukea kieltenopetuksen saavutettavuutta tasa-arvoisten oppimismahdollisuuksien vahvistamiseksi.


YSO-asiasanatkieltenopetusperusopetussaavutettavuustasa-arvokoulutuspolitiikkaopettajankoulutuskielitietoinen opetus ja kasvatus


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointiKyllä

VIRTA-lähetysvuosi2019


Viimeisin päivitys 2024-12-10 klo 04:01