D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys
Guidelines and recommendations for evaluating the quality of early childhood education and care (2019)
Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset
Vlasov, J., Salminen, J., Repo, L., Karila, K., Kinnunen, S., Mattila, V., Nukarinen, T., Parrila, S., & Sulonen, H. (2019). Guidelines and recommendations for evaluating the quality of early childhood education and care. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 5:2019. https://karvi.fi/en/early-childhood-education/guidelines-and-recommendations-for-evaluating-the-quality-of-early-childhood-education-and-care/
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Vlasov, Janniina; Salminen, Jenni; Repo, Laura; Karila, Kirsti; Kinnunen, Susanna; Mattila, Virpi; Nukarinen, Thomas; Parrila, Sanna; Sulonen, Hanna
ISBN: 978-952-206-485-1
eISBN: 978-952-206-486-8
Lehti tai sarja: Julkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
ISSN: 2342-4176
eISSN: 2342-4184
Julkaisuvuosi: 2019
Sarjan numero: 5:2019
Kirjan kokonaissivumäärä: 91
Kustantaja: Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: englanti
Pysyvä verkko-osoite: https://karvi.fi/en/early-childhood-education/guidelines-and-recommendations-for-evaluating-the-quality-of-early-childhood-education-and-care/
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Tiivistelmä
Asiakirjan johdannossa esitellään varhaiskasvatuksen arviointia linjaavia yleisiä periaatteita ja määritellään arviointivastuut eri tasoilla. Toisessa luvussa konkretisoidaan sitä, mitä systemaattisella arvioinnilla tarkoitetaan erityisesti varhaiskasvatuksessa, sekä avataan kehittävän arvioinnin periaatteet. Kolmannessa luvussa esitellään asiantuntijaryhmän työprosessissa muodostettu laadun arvioinnin ja kehittämisen malli ja esitellään tutkimuskoonnit siitä, mistä varhaiskasvatuksen laatu suomalaisessa kontekstissa koostuu. Mallissa laatu nähdään rakentuvan rakenteellisista ja prosesseihin liittyvistä tekijöistä, joiden tulee todentua kansallisella, paikallisella ja pedagogisen toiminnan tasoilla, tuottaakseen vaikuttavaa varhaiskasvatusta. Laadun rakennetekijät ovat varhaiskasvatuksen järjestämiseen liittyviä tekijöitä, joita määrittävät ja säätelevät esimerkiksi lait, asetukset ja muut valtakunnalliset asiakirjat, ja ne ovat sen vuoksi suhteellisen pysyviä. Prosessitekijöillä tarkoitetaan varhaispedagogiikan ydintoimintoja ja yksikön pedagogista toimintakulttuuria, joilla on suora yhteys lapsen kokemuksiin. Laadun prosessitekijät kuvaavat, miten varhaiskasvatukselle asetettuja tavoitteita ja sisältöjä käytännössä toteutetaan.
Lopuksi esitellään varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit, jotka on jaettu laadun rakennetekijöihin ja prosessitekijöihin. Varhaiskasvatukseen laaditut kansalliset laadun indikaattorit luovat pohjan sille, mihin asioihin arviointi tulisi kohdistaa, jotta varhaiskasvatuksen laatu olisi korkeatasoista. Indikaattorit eivät vielä ole arviointiväline, vaan ne antavat tutkimusperustaisen pohjan sille, mistä laatu muodostuu niin kansallisella, paikallisella kuin pedagogisen toiminnan tasoilla. Varhaiskasvatuksen järjestäjien ja yksityisten palveluntuottajien tulee laatia indikaattorien pohjalta yksityiskohtaisempia kriteerejä, joiden avulla toimintaa on mahdollista arvioida. Myöhemmässä vaiheessa Karvi tulee tarjoamaan välineitä indikaattorien operationalisoimiseksi arvioitavaan muotoon.
YSO-asiasanat: varhaiskasvatus; laadunarviointi; laadunhallinta; laatutyö
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2019