D2 Article in a professional book
Luetun ymmärtäminen ja strategiat (2020)
Aro, T., & Torppa, M. (2020). Luetun ymmärtäminen ja strategiat. In S. Tuovila, L. Kairaluoma, & V. Majonen (Eds.), Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun (pp. 19-31). Lapin yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Aro, Tuija; Torppa, Minna
Parent publication: Luku- ja kirjoitustaidon pedagogikkaa yläkouluun
Parent publication editors: Tuovila, Seija; Kairaluoma, Leila; Majonen, Virva
ISBN: 978-952-337-205-4
eISBN: 978-952-337-206-1
Publication year: 2020
Pages range: 19-31
Number of pages in the book: 170
Publisher: Lapin yliopisto
Place of Publication: Rovaniemi
Publication country: Finland
Publication language: Finnish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-206-1
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Publication is parallel published (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/71267
Abstract
Seuraavassa tarkastelemme luetun ymmärtämistä erityisesti lukijan taitojen ja motivaation näkökulmasta. Tieto luetun ymmärtämisessä tarvittavista taidoista on tärkeää, koska se ohjaa luetun ymmärtämisen opetusta ja tuen suunnittelua silloin, kun luetun ymmärtämisessä on vaikeuksia. Luetun ymmärtämisen vaikeudet johtuvat vain harvoin yksittäisestä tekijästä ja ne voivat johtua moninaisista tekijöistä eri ihmisillä, minkä vuoksi on tärkeää tuntea laajasti ymmärtämisen osaprosessit ja taidot. Vaikka keskitymme erityisesti lukijan taitoihin, on hyvä muistaa, että luetun ymmärtäminen tapahtuu aina lukijan, tekstin ja kontekstin välisessä vuorovaikutuksessa
Keywords: text comprehension; reading comprehension; literacy; motivation (mental objects)
Contributing organizations
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2020