A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa
Finland : Success Through Equity : The Trajectories in PISA Performance (2021)
Ahonen, A. K. (2021). Finland : Success Through Equity : The Trajectories in PISA Performance. In N. Crato (Ed.), Improving a Country’s Education : PISA 2018 Results in 10 Countries (pp. 121-136). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4_6
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Ahonen, Arto K.
Emojulkaisu: Improving a Country’s Education : PISA 2018 Results in 10 Countries
Emojulkaisun toimittajat: Crato, Nuno
ISBN: 978-3-030-59030-7
eISBN: 978-3-030-59031-4
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 24.11.2020
Artikkelin sivunumerot: 121-136
Kirjan kokonaissivumäärä: 263
Kustantaja: Springer
Kustannuspaikka: Cham
Julkaisumaa: Sveitsi
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-59031-4_6
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Kokonaan avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72817
Tiivistelmä
The Finnish education system has gone through an exciting developmental path from a follower into a role model. Also on the two-decade history of PISA studies, Finland’s performance has provided years of glory as of the world’s top-performing nation, but also a substantial decline. This chapter examines Finland’s educational outcomes in recent PISA-study and the trends across previous cycles. Boys’ more unsatisfactory performance and the increasing effect of students’ socio-economic background are clear predictors of the declining trend, but they can explain it only partly. Some of the other possible factors are discussed.
YSO-asiasanat: koulutusjärjestelmät; koululaitos; oppimistulokset; PISA-tutkimus; hyvinvointi; tasa-arvo; vertaileva kasvatustiede
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2021
JUFO-taso: 2