A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Suomalaisuuden ja toiseuden rajamailla : eksotisointi Gallen-Kallelan Museon Afrikka-kokoelman näyttelyhistoriassa (2020)
Turunen, J., & Viita-aho, M. (2020). Suomalaisuuden ja toiseuden rajamailla : eksotisointi Gallen-Kallelan Museon Afrikka-kokoelman näyttelyhistoriassa. Historiallinen aikakauskirja, 118(4), 466-480.
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Turunen, Johanna; Viita-aho, Mari
Lehti tai sarja: Historiallinen aikakauskirja
ISSN: 0018-2362
eISSN: 2489-6969
Julkaisuvuosi: 2020
Volyymi: 118
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 466-480
Kustantaja: Suomen historiallinen seura ry
Julkaisumaa: Suomi
Julkaisun kieli: suomi
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88436
Tiivistelmä
Museoilla on ollut historiallisesti keskeinen rooli kansallisuuden ja kansallisen kuvaston tuottajina ja kulttuuriperinnön ylläpitäjinä. Osana kansallisen identiteetin rakentamisprojektia museot ovat osallistuneet myös eksotisoivan kuvaston ja toiseuden tuottamiseen ja toiminnallaan vahvistaneet kolonialistisia erontekoja. Tässä artikkelissa otamme erityiseen tarkasteluun Gallen-Kallela Museon Afrikka-kokoelman näyttelyhistorian ja pohdimme, miten museo on kokoelmaa esittäessään osallistunut kolonialistisen kuvaston tuottamiseen ja uudelleen tulkitsemiseen. Tutkimuksessa esiin nostamamme näyttelyt jakautuvat neljälle vuosikymmenelle (vuosille 1972, 1987, 1993, 2003). Aineistonamme on kirjallista näyttelytuotannon materiaalia Gallen-Kallela Museon arkistoista sekä aikalaislehdistön julkaisuja. Lähestymme näyttelytuotannon prosesseja museon aktiivisen toimijuuden kautta ja kysymme, millaisia eksotisoivia diskursseja Gallen-Kallela on käyttänyt Afrikka-kokoelmaa käsittelevissä näyttelyissä ja miten nämä diskurssit näkyvät aineistossa. Yhdistämme menetelminä lähdekriittistä luentaa ja näyttelytuotannon analyysiä. Artikkeli korostaa kokoelmia ympäröivän tiedontuotannon tärkeyttä. Tutkimuksessa esitämme, kuinka museo osallistuu näyttelytuotannon kautta instituutiona toiseuden ja erontekojen tuottamiseen, ja heijastelee näin tehdessään yhteiskunnassa kulloinkin vallitsevia arvoja.
YSO-asiasanat: museot; näyttelytoiminta; näyttelyt; historia; kolonialismi; eksotiikka; toiseus; arvottaminen; vaikea kulttuuriperintö
Vapaat asiasanat: Gallen-Kallelan museo; Afrikka
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2020
JUFO-taso: 2