A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Dignity for the Deaf in the Educational Environment : A Comparison Between Finland and Mexico (2023)
Moreno, I., Pirttimaa, R., Duran, R., & Escobedo, D. C. E. (2023). Dignity for the Deaf in the Educational Environment : A Comparison Between Finland and Mexico. International Journal of Disability, Development and Education, 70(4), 457-470. https://doi.org/10.1080/1034912X.2021.1885629
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Moreno, Itzel; Pirttimaa, Raija; Duran, Rosa; Escobedo, Delgado César Ernesto
Lehti tai sarja: International Journal of Disability, Development and Education
ISSN: 1034-912X
eISSN: 1465-346X
Julkaisuvuosi: 2023
Volyymi: 70
Lehden numero: 4
Artikkelin sivunumerot: 457-470
Kustantaja: Informa UK Limited
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/1034912X.2021.1885629
Julkaisun avoin saatavuus: Ei avoin
Julkaisukanavan avoin saatavuus:
Tiivistelmä
This article offers a theoretical and practical comparison between the special education systems for the deaf in Finland and Mexico. The theoretical approach of research perspectives in Chou et al. (2014) and Hellsten (2020) supports this study. We focus on how?the gaps in special education that are present as early as elementary school increase the difficulties of integrating Mexican pupils with special educational needs (SEN) at university. We review the experience in education of deaf students in Finland and the feedback of deaf teachers and researchers.?The aim of the paper is to contribute to improved access to comprehensive and high-quality bilingual education for the deaf in developing countries.
YSO-asiasanat: erityisopetus; kuurot; kuulovammaiset; autismi; autismikirjon häiriöt; opetusmenetelmät; tietokoneavusteinen opetus; tietokoneavusteinen oppiminen; viittomakieli; oppimisympäristö; opetussuunnitelmat; koulutuspolitiikka; kehitysmaat
Vapaat asiasanat: Suomi; Meksiko
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
Raportointivuosi: 2022
JUFO-taso: 1