A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Examining how global citizenship education is prefigured in the Scottish Curriculum for Excellence (2022)


Anastasiadou, E., Moate, J., & Heikkinen, H. L. (2022). Examining how global citizenship education is prefigured in the Scottish Curriculum for Excellence. Globalisation, Societies and Education, 20(3), 388-400. https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1904210


JYU-tekijät tai -toimittajat


Julkaisun tiedot

Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Anastasiadou, Elisavet; Moate, Josephine; Heikkinen, Hannu L.T.

Lehti tai sarja: Globalisation, Societies and Education

ISSN: 1476-7724

eISSN: 1476-7732

Julkaisuvuosi: 2022

Ilmestymispäivä: 26.03.2021

Volyymi: 20

Lehden numero: 3

Artikkelin sivunumerot: 388-400

Kustantaja: Taylor & Francis

Julkaisumaa: Britannia

Julkaisun kieli: englanti

DOI: https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1904210

Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla

Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava

Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74877


Tiivistelmä

This study uses the Aristotelian notion of phronesis as a critical lens for examining how global citizenship education is prefigured in the Scottish Curriculum for Excellence. Based on a content analysis of key curriculum documentation, the findings outline the way in which techne and episteme with their associated ways of knowing and acting dominate the curriculum. Nevertheless, the hints of phronesis indicate the potential for developing a more critical form of global citizenship education that prefigures praxis that wisely pursues that which is good for humankind and individual flourishing. This article contributes to the notion of ‘planetary phronesis’ as a critical concept for the further development of global citizenship education.


YSO-asiasanat: opetussuunnitelmat; kansalaiskasvatus; sosiaalinen oikeudenmukaisuus

Vapaat asiasanat: Skotlanti


Liittyvät organisaatiot


OKM-raportointi: Kyllä

Raportointivuosi: 2022

Alustava JUFO-taso: 1


Viimeisin päivitys 2022-20-09 klo 15:38