A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Examining how global citizenship education is prefigured in the Scottish Curriculum for Excellence (2022)
Anastasiadou, E., Moate, J., & Heikkinen, H. L. (2022). Examining how global citizenship education is prefigured in the Scottish Curriculum for Excellence. Globalisation, Societies and Education, 20(3), 388-400. https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1904210
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Anastasiadou, Elisavet; Moate, Josephine; Heikkinen, Hannu L.T.
Lehti tai sarja: Globalisation, Societies and Education
ISSN: 1476-7724
eISSN: 1476-7732
Julkaisuvuosi: 2022
Ilmestymispäivä: 26.03.2021
Volyymi: 20
Lehden numero: 3
Artikkelin sivunumerot: 388-400
Kustantaja: Taylor & Francis
Julkaisumaa: Britannia
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1080/14767724.2021.1904210
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74877
Tiivistelmä
This study uses the Aristotelian notion of phronesis as a critical lens for examining how global citizenship education is prefigured in the Scottish Curriculum for Excellence. Based on a content analysis of key curriculum documentation, the findings outline the way in which techne and episteme with their associated ways of knowing and acting dominate the curriculum. Nevertheless, the hints of phronesis indicate the potential for developing a more critical form of global citizenship education that prefigures praxis that wisely pursues that which is good for humankind and individual flourishing. This article contributes to the notion of ‘planetary phronesis’ as a critical concept for the further development of global citizenship education.
YSO-asiasanat: opetussuunnitelmat; kansalaiskasvatus; sosiaalinen oikeudenmukaisuus
Vapaat asiasanat: Skotlanti
Liittyvät organisaatiot
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2022
JUFO-taso: 1