A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä
Students’ Interpretations of a Persuasive Multimodal Video About Vaccines (2021)
Kiili, C., Smith, B. E., Räikkönen, E., & Marttunen, M. (2021). Students’ Interpretations of a Persuasive Multimodal Video About Vaccines. Journal of Literacy Research, 53(2), 196-218. https://doi.org/10.1177/1086296x211009296
JYU-tekijät tai -toimittajat
Julkaisun tiedot
Julkaisun kaikki tekijät tai toimittajat: Kiili, Carita; Smith, Blaine E.; Räikkönen, Eija; Marttunen, Miika
Lehti tai sarja: Journal of Literacy Research
ISSN: 1086-296X
eISSN: 1554-8430
Julkaisuvuosi: 2021
Ilmestymispäivä: 24.04.2021
Volyymi: 53
Lehden numero: 2
Artikkelin sivunumerot: 196-218
Kustantaja: SAGE Publications
Julkaisumaa: Yhdysvallat (USA)
Julkaisun kieli: englanti
DOI: https://doi.org/10.1177/1086296x211009296
Julkaisun avoin saatavuus: Avoimesti saatavilla
Julkaisukanavan avoin saatavuus: Osittain avoin julkaisukanava
Julkaisu on rinnakkaistallennettu (JYX): https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75410
Tiivistelmä
The present study investigated students’ (N = 404) interpretations of the main message and use of modes in a persuasive multimodal video on vaccines. It also examined whether students’ topic knowledge, language arts grades, and self-identified gender were associated with their interpretations. Students analyzed a YouTube video in which two entertainers demonstrated the importance of vaccinating children. Students’ interpretations of the usefulness of vaccines varied in terms of quality of reasoning, which was associated with students’ topic knowledge. Notably, many students’ interpretations of the use of modes were incomplete, or they did not even mention certain modes in their response. The results suggest that students should be explicitly taught how to interpret different modes and their uses for argumentative purposes.
YSO-asiasanat: monilukutaito; medialukutaito; multimodaalisuus; ymmärtäminen; argumentointi; nuoret
Vapaat asiasanat: multimodality; comprehension; argumentation; adolescents
Liittyvät organisaatiot
Hankkeet, joissa julkaisu on tehty
- Argumentoiva, tutkiva oppiminen internetissä akateemisten tietotyövalmiuksien rakentamisessa
- Marttunen, Miika
- Suomen Akatemia
OKM-raportointi: Kyllä
VIRTA-lähetysvuosi: 2021
JUFO-taso: 2