D2 Article in a professional book
Taide polkuna kieleen : taidelähtöinen kielenoppiminen ja kielitietoisuuden kehittäminen (2021)
Konstens väg till språket : konstbaserad språkinlärning och utveckling av språkmedvetenhet
Lähteelä, J., Aerila, J.-A., & Kauppinen, M. (2021). Taide polkuna kieleen : taidelähtöinen kielenoppiminen ja kielitietoisuuden kehittäminen. In T. Kangasvieri, L. Lempel, A. Palojärvi, & J. Moate (Eds.), Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta & kompassi : askeleita kehittämistyöhön (pp. 39-41, 61-63). Jyväskylän yliopisto. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8644-5
JYU authors or editors
Publication details
All authors or editors: Lähteelä, Johanna; Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja
Parent publication: Innovatiivisen kielikasvatuksen kartta & kompassi : askeleita kehittämistyöhön
Parent publication editors: Kangasvieri, Tea; Lempel, Liisa; Palojärvi, Anu; Moate, Josephine
ISBN: 978-951-39-8643-8
eISBN: 978-951-39-8644-5
Publication year: 2021
Pages range: 39-41, 61-63
Number of pages in the book: 219
Publisher: Jyväskylän yliopisto
Place of Publication: Jyväskylä
Publication country: Finland
Publication language: Finnish; Swedish
Persistent website address: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8644-5
Publication open access: Openly available
Publication channel open access: Open Access channel
Abstract
Taide tarjoaa mahdollisuuksia elämykselliseen, kokemukselliseen ja toiminnalliseen oppimiseen. Nämä pedagogiset painotukset ovat keskeisiä kieltenopetuksessa, olipa kyse mistä tahansa kielestä. Opetuksessa käytetään taiteen eri muotoja: musiikkia, draamaa, kirjallisuutta ja sanataidetta, kuvataiteita, käsityötä, erilaista monimediaista ilmaisua ja näiden yhdistelmiä. Tässä luvussa esitellään taidelähtöisen kieltenopetuksen mahdollisuuksia ja käytännön toteutuksessa huomioonotettavia seikkoja.
Keywords: language education; language teaching; language-aware education; language learning; arts-based methods
Contributing organizations
Related projects
- Language pedagogy developmental project: An innovative language pedagogy map and compass
- Moate, Josephine
- Ministry of Education and Culture
Ministry reporting: Yes
Reporting Year: 2021
Parent publication with JYU authors: